گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

بسم الله الرحمن الرحیم …

۸۶/۰۶/۰۹

می‌گوید:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

هست کلید ِ در ِ گنج ِ حکیم!

این بیت اول مخزن الاسرار نظامی است.

جالب است بدانیم که عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» طبق قواعد عروض (=وزن شعر) فارسی یک جمله‌ی کاملاً موزون است! بر اساس قواعد وزن شعر فارسی (که با طبیعت بیان فارسی سازگاری کامل دارد) یک شاعر می‌تواند در جایی که باید دو حرکت کوتاهِ منتهی به یک هجای بلند به کار ببرد، دو هجای بلند متولی را جایگزین کند. مثلاً می‌تواند به جای «بــِــخـــَـــر َد» کلمه‌ی «بـــِــــخــْـــرَد» را به کار ببرد (در این مورد قبلاً نوشته‌ام). حالا در این جا نظامی از این قاعده بهره گرفته و این آیه‌ی قرآن را بدون نیاز به تغییر و جایگزینی کلمات، در داخل شعر خودش جا داده (وزن این شعر هست : «مفتعلن مفتعلن فاعلن» که طبق این قاعده به جای هر کدام از «مفتَعِلُن ها» می‌شود گذاشت «مفعولن» و وزن «بسم الله الرحمن الرحیم» را به دست آورد یعنی «مفعولن مفعلون فاعلن»).

البته احتمالاً موزون بودن عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» در بیت فوق، خیلی به نظر طبیعی جلوه نمی‌کند و دلیل آن هم این است که فرمولی که در بالا به آن اشاره کردم، برای موزون به نظر رسیدن این عبارت، باید دو بار به آن اعمال می‌شود و خوب جای آن هم در ابتدای عبارت است که خوب «سکته» را ملموس می‌کند. اما در خیلی از شعرها می‌بینیم که این فرمول بدون این که خواننده متوجه بشود بر روی وزن عبارات اعمال می‌شود. اصلاً بر همین اساس است که «رباعی» دارای «دوازده» وزن کاملاً همتراز است و در خیلی از رباعیها این تبدیلها چندین بار روی وزن رباعی اعمال می‌شود.

بگذریم! هدف این بود که یک اشاره‌ای کرده باشم به این که یک سری تغییرات در «گنج ادب» داده‌ام! ما که تصمیم داشتیم این چند روز تعطیلی را یک سری به دهاتمان بزنیم، در شلوغی روز پیش از نیمه‌ی شعبان و احتمالاً به دلیل تعداد زیاد مشتاقان زیارت قم، موفق به دستیابی به هیچ گونه وسیله‌ی نقلیه‌ای -اعم از قطار، اتوبوس یا سواری بین شهری- در زمان معقول نشدیم. حال و حوصله‌ی انتظار کشیدن در ترمینال جنوب تا هشت و نه شب را هم نداشتیم و از معدود دفعاتی بود که زورمان آمد هجده یا بیست هزار تومان (!) در دهان لاشخورهای به کمین نشسته در آنجا برای گز کردن یک راه دو ساعت و نیمه بپردازیم. لذا سر از پا درازتر به خانه برگشتیم و مثل بچه‌ی آدم این چند روزه را همه‌اش اس.کیو.ال بازی می‌کردیم تا کمی اوضاع این مجموعه را بهتر کنیم (مجموعه‌ای که چند بار تصمیم گرفته‌ام که کلاً حذفش کنم ولی خوب! به دلیل این که آمارها از وجود چند تا مشتری دائمی خبر می‌داد که با وجود بسته بودن این مجموعه به روی موتورهای جستجو هر روز به آن سر می‌زنند، از این کار منصرف شدم).

در هر صورت غیر از جنگولک بازیهای مربوط به شکل و قیافه‌ها، دیوان غزلیات شمس، دیوان غزلیات سعدی و پنج گنج نظامی را به آن اضافه کرده‌ام. امکانات جستجوی آن را هم افزایش داده‌ام و امکاناتی برای دستیابی به شعر بعدی و قبلی هر شعر هم فراهم کرده‌ام (که البته کمی مشکل دارد).

گنج ادب

جالب اینجاست که خیلی از کارهایی را که پارسال کرده بودم -تا این مجموعه را راه بیندازم- از خاطر برده بودم. به همین دلیل و با یک اشتباه اس.کیو.الی، خرابکاریی کردم که در ابتدا فکر می‌کردم فاتحه‌ی همه چیز خوانده است! ولی خوب! بعد از کمی گوگلیدن و مرور گذشته‌ها فهمیدم می‌شود درستش کرد.

خلاصه به جهت استفاده‌ی برادران و خواهران اهل اس.کیو.ال، نمونه‌ای از دستوراتی را که مرا در این راه یاری کردند، -بدون توضیح اضافی- در اینجا یادآور می‌شوم به شرط آن که سرورش مای اس.کیو.ال باشد و جدولهایش هم جدولهای وردپرس 😉 (منتش را سر شما گذاشتم ولی واقعیتش برای استفاده‌ی بعدی خودم اینجا می‌آورمشان، آخر من هر چیزی را که اینجا می‌نویسم، بعداً خیلی راحت به یادش می‌آورم و دوباره پیدایش می‌کنم!):
[code lang=”sql”]
UPDATE wp_posts SET post_name=CONCAT(‘sh’,SUBSTRING( post_title, 8, 10 ))
WHERE (post_type = “post”)
AND
(ID IN (
SELECT post_id
FROM wp_post2cat
WHERE category_id =23
)
);
UPDATE wp_posts SET post_title=REPLACE(post_title, “dlths”, “”)
WHERE (post_type = “post”)
AND
(ID IN (
SELECT post_id
FROM wp_post2cat
WHERE category_id =23
)
);
UPDATE wp_posts SET post_author =7 WHERE (
post_type = “post”
) AND (
ID IN (
SELECT post_id
FROM wp_post2cat
WHERE category_id =23
)
);
[/code]

البته در جنگولک بازیهای مربوط به قیافه به یک مشکل عجیب برخوردم و آن این که فهمیدم اینترنت اکسپلورر برای عنصر select (همان کمبوباکس یا لیست بازشوی خودمان) از خاصیت border پشتیبانی نمی‌کند و راه حل سرراست هم ندارد (این هم سندش)! به نظرم رسید بروم و به جای کمبوباکس (برای محدود کردن نتایج جستجو روی شاعر خاص) از یک لیست نامرتب (ul) استفاده کنم [مثل این] و بعد نتایج انتخاب کاربران را با جاوااسکریپت به یک عنصر مخفی select انتقال بدهم. اما خوب! حوصله‌اش را نداشتم 😉 . خلاصه اگر «کاربران محترم اینترنت اکسپلورر» جعبه‌ی بازشوی انتخاب شاعر برای جستجو در اشعار را در این صفحه به شکل فجیعی زشت و نامتناسب مشاهده می‌فرمایند، فرستنده را ملامت نکنند که ایراد از گیرنده است! اگر برایشان مقدور است گیرنده‌ی معقول‌تری ابتیاع فرمایند!

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۱۱ نظر

Hamid:

تاریخ: ۸۶/۰۶/۱۰ ساعت: ۲:۲۳

سلام؛ خوبي حاج حميد؟

يك- بحثت در مورد «بسم الله الرحمن الرحيم» برام تازگي داشت، حتما موقعي كه دارم براي ديگران مي‌گم، ازت ياد مي‌كنم 😉

دو- من توي IE7 امتحان كردم، مشكلي در كمبوباكس و … نبود. شايد مشكلي كه مي‌گي در نسخه‌هاي پايين‌تر باشه.

سه- مگه خودت از FF استفاده نمي‌كني؟ پس چرا عنوان سايتت رو با «Shift + Space» نوشتي! توي فايرفكس نوشته عنوانت اينطوري نوشته شده:
گاهنوشتهاي… فكر كنم با فاصله بنويسي زيباتر بشه. (گاه نوشت ها – يا – گاهنوشت ها)

چهار- من مي‌خوام براي يكي از شاعراي قديم شهرمون (سلمان ساوجي) همچين چيزي (مثل گنج ادب) درست كنم. ابياتش رو دادم يكي تايپ كرده. خودم مي‌خواستم بشينم يه سيستم براش بنويسم، اما فعلا كه حوصله‌ش رو ندارم. مي‌خواستم بدونم مي‌تونم از سيستمي كه نوشتي استفاده كنم؟
يه چيزي كه برام خسته‌كننده به نظر مي‌رسه و كار رو عقب مي‌اندازم، وارد كردن بيست هزار بيت در ديتابيسه 🙁
شما چطوري اينا رو وارد ديتابيس كردي؟

پنج- مي‌شه در مورد كار فعليت توضيح بدي؟ تهراني؟ چي كار مي‌كني؟ (برام مهمه)

ممنون 😉

Hamid:

تاریخ: ۸۶/۰۶/۱۰ ساعت: ۲:۳۸

در مورد بخش «سه» توي نظر قبليم معذرت مي‌خوام 🙁
فكر كردم عنوانت رو اينطوري نوشتي: گاه‌نوشت‌ها و در فايرفكس بد ديده مي‌شه. نگو عمدا گاهنوشتها نوشتي.
به نظرم گاه‌نوشت‌ها يا اگر فاصله مجازي جواب نداد، گاه نوشت ها بنويسي زيباتره.

در مورد ديتابيس، توي توضيحاتت در مورد نحوه‌ي ساخت گنج ادب، يه چيزايي خوندم، اما ابيات من الان به صورت HTML هست نه به صورت پايگاه داده Access .
من دادم هر صفحه از كتاب رو در يك صفحه HTML تايپ كردن. به نظرت بهتر نيست به جاي استفاده از پايگاه داده، به صورت HTML بذارم روي سايت و براي جستجوش، از نرم‌افزارهايي كه بين چندين صفحه HTML جستجو مي‌كنه، استفاده كنم؟ (فكر مي‌كنم موتورهاي جستجو با HTML راحت‌تر باشن تا PHP)
اگر بخوام همين فايل‌هاي HTML رو وارد ديتابيس كنم، wordpress امكاني داره كه مثل ترفند RSSي تو، سريع‌تر اين كار رو انجام بدم؟

ممنون،
منتظرم

باکمالات:

تاریخ: ۸۶/۰۶/۱۳ ساعت: ۱۱:۴۰

آقا این گنج ادبت خیلی باحاله، دمت گرم.
فقط شیخنا خیلی دنبال رباعی “گاو” در اشعار جناب خیام گشتند و نیافتند و فی المجلس به صرافت افتادند که یا آن رباعی را حضرتش نسروده یا ارباب بلاگ در گنج ادبش نیاورده. ما گفتیم شاید بی ادبی بوده سانسور شده. بد آموزی! ؟ ! شیخنا چیزی نگفت …

یک گاو در آسمان و نامش پروین
یک گاو دگر نهفته در زیر زمین
چشم خردت باز کن از روی یقین
زیر و زبر دو گاو مشتی خر بین

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۶/۰۶/۱۳ ساعت: ۲۰:۲۸

@باکمالات:
آقا مث این که یه سری اشتباهات شده بوده، یه سری چیزها جا افتاده بوده، یه چندتایی که جامونده بودن رو اضافه کردم، از جمله ذکر خیر چارپایان مذکور رو 😉

nina:

تاریخ: ۸۶/۰۹/۱۰ ساعت: ۲۰:۲۲

سلام
ای کاش بیوگرافی سلمان ساوجی رو داشتین.
خسته نباشید

علی کلیبر کوچولو:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۰۲ ساعت: ۸:۴۳

خیلی خیلی ممنون من در پایان نامه ام خیلی استفاده کردم امیدوارم کارتونو با ادامه دهید

roya:

تاریخ: ۸۸/۰۸/۲۰ ساعت: ۸:۳۳

سلام من اینترنت اکسپلوررم خوب کار نمیکنه همیشه not responding میشه نمیدونم جرا میشه کمک کنید بگید مشکل از کجاست ؟ ممنون

HASHEM:

تاریخ: ۸۸/۱۱/۱۷ ساعت: ۸:۵۸

ممنون

abdullah:

تاریخ: ۸۹/۰۹/۱۰ ساعت: ۶:۳۶

سلام خیلی خوشما

رضا:

تاریخ: ۹۰/۰۷/۰۳ ساعت: ۱۵:۴۴

باباعیول

سودابه:

تاریخ: ۹۰/۱۰/۰۶ ساعت: ۲۰:۱۲

سلام سلام عالی بود بابا ایول داری دمت گرم

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.