تولید فهرستهای تقریباً تصادفی از آدرسهای ایمیل -آن طور که در نوشتهی قبلی به آن اشاره کردم- هزینهی کاری و زمانی بالایی دارد و با توجه به آن که فقط درصدی از نشانیهای تولید شده معتبر هستند برای هرزنامهنگاران کوچک راهحل چندان بهصرفه و مفیدی نیست (البته، هرزنامهنگاران با یک ارسال آزمایشی و بررسی پاسخ دریافتی از سرورهای پست الکترونیکی، میتوانند ایمیلهای معتبر را غربال کنند و فهرست خودشان را بهبود دهند، ولی این کار هم هزینهی پردازشی بالایی دارد). راه حل بهتر، استفاده از فهرستهای ایمیلهای واقعی است. اما این فهرستها چگونه پر میشوند و اطلاعات آنها چگونه جمعآوری میشود؟ هرزنامهنگاران برنامههای کاربردی زیادی در اختیار دارند که به کمک آنها میتوانند فهرستهای خودشان را با ایمیلهای واقعی پر کنند. آنها برنامههایی در اختیار دارند که همانند رباتهای موتورهای جستجو به صفحات وب سرکشی میکنند و در آنها دنبال رشتههایی با الگوی نشانی پست الکترونیکی (نام@دامنه.پسوند دامنه) میگردند. پس یکی از اولین و بهترین راهها برای جلوگیری از اضافه شدن ایمیلتان به این فهرستها آن است که آن را در صفحات عمومی وب در اختیار بقیه نگذارید. سعی کنید به جای وارد کردن نشانی ایمیلتان در وبلاگ یا سایت شخصیتان صفحهی تماس بسازید و آن را طوری تنظیم کنید که پیام مخاطب را به طور غیرمستقیم به ایمیلتان بفرستد. بسیاری از سیستمهای نظرسنجی سایتها و وبلاگها از شما میخواهند که نام، نشانی وبسایت و ایمیلتان را وارد کنید. تا زمانی که مطمئن نشدهاید سیستم سایت یا وبلاگ مذکور ایمیل شما را به صورت عمومی منتشر نمیکند از وارد کردن ایمیلهای اصلیتان در این گونه کادرها خودداری کنید (به عنوان نمونه، یکی از سیستمهای پرطرفدار وبلاگنویسی وطنی که جهت حفظ حریم خصوصی نظردهندگان در وبلاگها آی.پی آنها را حتی در اختیار صاحب وبلاگی که نظر برای او گذاشته شده نمیگذارد -احتمالاً به دلیل این که حق همه است که ایمیل نظردهندگان را بدانند و ببینند- ایمیل نظردهندگان را به صورت عمومی منتشر میکند 😉 ). برخی از سایتها و تالارهای گفتگو بدون ثبتنام، مطالب و مقالات خود را در اختیار بازدیدکننده نمیگذارند و شما مجبورید برای دستیابی به مطلب مورد نظرتان در این گونه سایتها ثبتنام کنید. مشکل اینجاست که ثبتنام در این سایتها معمولاً دریافت نامههای ناخواسته را به دنبال دارد و علاوه بر این، برخی از این سایتها اطلاعات کاربران خود را در قالب فهرستهای ایمیل، به هرزنامهنگاران میفروشند. اگر تنها به یک مطلب یا مقاله از سایت یا تالار گفتگوی مورد نظر نیاز دارید بهتر است ابتدا سعی کنید با استفاده از سایتهایی مانند bugmenot.com اطلاعات ورود به اشتراکگذاشته شدهای از سایت مزبور بیابید و با استفاده از آن وارد سایت مورد نظر شوید (برای نمونه، چند نام کاربری و کلمهی عبور برای سایت آفتاب نقطه آر را اینجا ببینید). در صورتی که به نتیجه نرسیدید و مجبور شدید در سایت مورد نظرتان ثبتنام کنید به جای وارد کردن ایمیل واقعیتان از ایمیلهای یکبار مصرف استفاده کنید. سایتهایی نظیر www.mailinator.com بدون نیاز به ثبتنام، نشانیهای ایمیل موقتی در اختیارتان میگذارند که پس از پایان فرایندهای ثبتنام میتوانید با خیال راحت آنها را رها کنید و به قول صاحبان این سرویس: «بگذارید اسپمها را آنها بخورند»!
ادامه دارد …
فهرست سری نوشتههای من دربارهی هرزنامهها:
قسمت اول: ریشهی نام اسپم
قسمت دوم: هرزنامهها
قسمت سوم: کدامیک هرزنامههای بیشتری میگیرند: «علی» یا «زهرا»؟
قسمت چهارم: بگذارید «اسپم»ها را آنها بخورند!
قسمت پنجم: درآمدزایی هرزنامهها
قسمت ششم: ماشینهای صاحبنظر
قسمت هفتم: کپچا: «تو آدمی؟!»
قسمت هشتم: او.سی.آر: قاتل کپچای تصویر متن
قسمت نهم: صنعت حل کپچای هند و راهحلهای مقابله با اسپم با تکیه بر تحلیل محتوی
چند سایت دیگه برای ایجاد ایمیل موقت اینجا معرفی شده:
http://www.negahbaan.com/article/2010/sep/395