گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

نیم‌فاصله‌ی غلط / نیم‌فاصله‌ی درست

۸۸/۰۳/۱۰

من تا یکی دو سال پیش برای تایپ نیم‌فاصله در ویندوز ایکس‌پی Alt را نگه می‌داشتم و اعداد ۰۱۵۷ را تایپ می‌کردم. بعداً از یکی از دوستان میانبر بهتری یاد گرفتم که سریع‌تر و بهتر به نظر می‌رسید (Ctrl+Shift+4). پیش‌تر متوجه شده بودم که در بعضی از متون نیم‌فاصله‌هایی هست که با این نیم‌فاصله فرق دارند (در پنجره‌ی جستجو نیم‌فاصله‌ی خودم را تایپ می‌کردم، آن نیم‌فاصله‌ها را پیدا نمی‌کرد). همین چند روز پیش متوجه شدم که با کلید ترکیبی Ctrl+Shift+2 هم می‌شود نیم‌فاصله تایپ کرد و اتفاقاً نیم‌فاصله‌ی درست و اصلی همین است نه آن.

گفتم بنویسم تا اگر شما هم با Ctrl+Shift+4 نیم‌فاصله تایپ می‌کنید بدانید که اشتباه است و باید با Ctrl+Shift+2 تایپش کنید. همین!

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۶ نظر

افشار:

تاریخ: ۸۸/۰۳/۱۲ ساعت: ۸:۲۴

از صفحه کلید فارسی استاندارد استفاده کنید. این صفحه کلید تحت شماره ۹۱۴۷ (شماره قبلی آن ۲۹۰۱) بوده در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به ثبت رسیده است. در این استاندارد نیم فاصله مورد نظر شما روی کلید Shift-B قرار دارد. به لینک زیر و دیگر مطالب سایت مربوطه مراجعه کنید:
http://fa.farsiweb.ir/fawiki/Keyboard_Layout

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۸/۰۳/۱۲ ساعت: ۱۷:۱۰

@افشار:
ممنون،
اما این صفحه‌کلید احتمالاً با تغییر فایلهای سیستمی ویندوز یا استفاده از برنامۀ جانبی در دسترس قرار می‌گیره که چندان مورد علاقۀ من نیست. همین صفحه‌کلید پیش‌فرض ایکس‌پی هم خیلی بد نیست به نظرم.

حمید رضا نیرومند:

تاریخ: ۸۸/۰۵/۲۹ ساعت: ۱۷:۳۹

سلام؛
هیچ کدام در ویستا جواب نداد 🙁
روایات در مورد فاصله مجازی بسیار است!
من پیشنهاد می‌کنم از این فارسی‌ساز در ایکس‌پی استفاده بشه:
http://www.aftabgardan-cc.com/.....38;lid=145

در ویستا من خودم با ترکیب دو نرم‌افزار، فارسی‌ساز مورد نظرم را ساختم، اما باز هم دنبال یک فارسی‌ساز بهتر می‌گردم…

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۸/۰۵/۲۹ ساعت: ۱۹:۳۴

@حمیدرضا نیرومند:
اتفاقاً من چند هفته‌ای میشه که اجباراً از ویستا (بدون فارسی‌ساز غیرمایکروسافت) استفاده می‌کنم و نیم‌فاصله رو توش با کنترل+شیف+۲ تایپ می‌کنم. کار می‌کنه.

مرتضی:

تاریخ: ۸۸/۰۹/۰۵ ساعت: ۳:۳۷

ممنون، بسی ما را نجات دادی از پروسه طولانی Alt گرفتن! بد نیست اینم اضافه کنی که در MS Word از ترکیب Ctrl با – (بخش کلیدهای اصلی {حروف}، کنار کلید =/+) هم می‌شه استفاده کرد که البته یک مکانیسم پاراگراف‌بندی هست. بعضی وقت‌ها نیم‌فاصله می‌نویسه و برخی اوقات خط تیره می‌ذاره و ادامه کلمه رو به اول سطر بعد می‌بره. اما انصافاً Shift+Space که بعضی برنامه‌های فارسی به کار می‌برن راحت و منطقیه. من که خودم همیشه صفحه کلید Word رو customize می‌کنم برای Ctrl+Space (ترکیب Shift خالی نمی‌شه).

فاف:

تاریخ: ۸۹/۱۱/۰۶ ساعت: ۴:۱۱

بسیار متشکرم. خدا خیرت بدهد. راحتم کردی. نیم فاصله را توی ویندوز ویستا پیدا نمیکردم. باز هم ممنون

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.