گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

گنجور رومیزی

۸۸/۰۴/۲۹

جریانات نقل و انتقالات که پیش‌تر بهشان اشاره کرده بودم به خوبی و خوشی به اتمام رسیده. اینترنت را مجبور شدم از داتک بگیرم به جای آسیاتک به خاطر این که آسیاتک، لایزر و شاتل در مرکز تلفن مرتبط با خانه‌ی جدید پورت خالی نداشتند. یادم بود که داتک شرکت چندان خوشنامی نیست، سرویسش هم کمی گران‌تر است و البته از لحاظ سرعت و کیفیت تا اینجایی که من دیده‌ام پایین‌تر از آسیاتک. در هر صورت، همین که توانستم ADSL بگیرم فکر کنم شانس آوردم.

گوشی جدید (نوکیا ۵۸۰۰) فایلهای متنی یونیکد فارسی را درست نشان می‌دهد. با تکیه بر این قابلیت، پیش‌تر اشعار گنجور را برای خودم به صورت سلسله‌مراتب فایل/دایرکتوری درآورده بودم و روی گوشی کپی کرده بودم. تصویرش را ببینید:

گنجور روی موبایل

چند وقت پیش، نسخه‌ی جدید میان‌افزار گوشی آمد. با این وجود، تلاشهای متوالی من برای بروزرسانی به نتیجه نرسید و نرم‌افزار بروزرسانی گوشی در میانه‌ی دریافت یا پس از دریافت کامل فایلها پیغام خطایی می‌داد و کار را نیمه‌کاره رها می‌کرد. کمی جستجو کردم، از توصیه‌ها یکی ریست گوشی بود و یکی فرمت کارت حافظه، که هر دو را انجام دادم و این دومی باعث شد گنجور آفلاینم از دست برود. گوشیم هم تا امروز بروز نشده.

چند بار در جواب دوستانی که از من سراغ نرم‌افزار رومیزی و آفلاین معادل گنجور را گرفته‌اند نشانی درج مهرارقام را داده‌ام و برای بعضی طبق تقاضا فایلهای متنی گنجور را فرستاده‌ام. با از دست رفتن گنجور آفلاین گوشی (که البته یکی دو روز پیش برگشت سر جایش) به نظرم رسید بد نیست برنامه‌ی کامپیوتری کوچکی برای کسانی که نیاز یا علاقه دارند به داده‌های گنجور به شکل آفلاین دسترسی داشته باشند بنویسم. این برنامه می‌تواند حسنهای دیگری هم داشته باشد. مهمترین حسنش آن است که می‌توان از طریق آن پایگاه داده‌های گنجور را به صورت عمومی منتشر کرد تا زمینه برای انجام کار مشابه، اشتقاقی یا تحقیقاتی فراهم شود و علاوه بر آن امکان ادامه‌ی کارهایی که تا به حال کرده‌ام در صورت بروز مشکل برای من فراهم شود. این کار را امروز انجام دادم.

پایگاه داده‌های گنجور را به یک پایگاه داده‌های SQLite تبدیل کردم (فعلاً اطلاعات وزن و قافیه، حاشیه‌ها و برچسبها داخلش نیست). برنامه‌ای ساده (و البته از لحاظ امکانات: ابتدایی) نوشتم تا بتواند محتوای این پایگاه داده‌ها را نشان دهد (فعلاً جستجو ندارد، برای اجرا نیاز به سکوی .NET ویرایش ۲ دارد، سرعت آن در نمایش آیتمهایی مثل فهرست غزلیات شمس و مانند آن چندان مناسب نیست). اگر علاقمند بودید ابتدا برنامه را با پایگاه داده‌های کوچکی که فقط اشعار حافظ را دارد از این نشانی دریافت کنید (اندازه‌ی فایل = ۷۶۲ کیلوبایت). آزمایشش کنید، اگر دیدید به دردتان می‌خورَد برنامه را با پایگاه داده‌های نسبتاً کامل از این نشانی دریافت کنید (اندازه‌ی فایل = ۲۱ مگابایت). کد منبع برنامه را (C#، قابل کامپایل در محیط Microsoft Visual C# 2008 Express Edition ،همراه پایگاه داده‌های اشعار حافظ در دایرکتوی Debug) از اینجا (اندازه‌ی فایل = ۸۲۲ کیلوبایت) دریافت کنید. تغییر و بازنشر فایلهای فوق با ذکر منبع اولیه آزاد است. چند تصویر از این برنامه ببینید:

گنجور رومیزی
گنجور رومیزی
گنجور رومیزی

پی‌نوشت: آخرین نسخه‌ی این برنامه را از اینجا دریافت کنید.

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۷ نظر

احمد:

تاریخ: ۸۸/۰۴/۳۰ ساعت: ۲۳:۲۷

فراوان فراوان ممنون عزیزم 🙂

farshad:

تاریخ: ۸۸/۰۴/۳۱ ساعت: ۱:۱۰

salam khaste nabashid mikhastam age beshe az ashare shah nematollah vali niz dar site gharar bedid lotfan

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۸/۰۴/۳۱ ساعت: ۵:۴۳

@farshad:
تا وقتی به گنجور اضافه نشده می‌تونید اشعار شاه نعمت الله ولی رو از این نشانی دریافت کنید:
http://www.sufism.ws/MysticalBooks.php

محمد امین شریفی:

تاریخ: ۸۸/۰۵/۱۸ ساعت: ۲۱:۲۱

لطفا پایگاه داده را zip کنید تا حجم آن کم شود.
در ضمن من source برنامه را دانلود کردم،ولی فقط اشعار حافظ بود!(نسخه ۱٫۱).
اگر برنامه بطور کامل متن باز بشود.
فکر کنم این برنامه در تمامی حالت ها مانند gadget و RIA قابل برنامه ریزی است.و در آینده اگر قابلیت های:ترجمه انگلیسی،شعر های خوانده شده بوسیله آواز خوان ها،اشعار مرتبط دیگر.
و قابلیت ویکی سازی اشعار و گروه بندی موضوعی به آن اضافه شود،فکر کنم خیلی جالب میشه

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۸/۰۵/۱۸ ساعت: ۲۱:۳۱

@محمد امین شریفی:
برای دسترسی به پایگاه دادۀ کامل برنامه نصاب باینری رو دریافت و نصب کنید. توی مسیر نصبش (احتمالاً C:\Program Files\ganjoor) فایل ganjoor.s3db پایگاه دادۀ کامل برنامه‌ست (کپیش کنید تو مسیر debug یا release کد منبع کار می‌کنه). احتمالاً کسی که با کد منبع برنامه کار داره نمی‌خواد یه فایل هفتاد مگی رو هم داونلود کنه و یه فایل کوچولو براش بسه (همون حافظ).
ضمناً فایلها زیپ هم شده -> هفتاد و خرده‌ای مگ شده شونزده مگ و بیشتر از این زیپ نمی‌شه.

حميد رضا:

تاریخ: ۸۸/۱۲/۱۲ ساعت: ۱۳:۱۴

خيلي خوبه خيلي خيلي ممنونتم

احمد:

تاریخ: ۸۹/۰۷/۲۸ ساعت: ۷:۴۸

خیلی جالب ممنون

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.