گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

فایرفاکس جدید، اپراهای موبایل و …

۸۸/۱۱/۱۹

فایرفاکس ۳.۶ خیلی وقت است که آمده، ولی من همین یکی دو روز پیش نصبش کرده‌ام. با نصب (در واقع ارتقا به) این ویرایش، بعضی افزونه‌های ناسازگارم از کار افتادند. راه حلی که برای ویرایشهای قدیمی‌تر این مشکل را حل می‌کرد برای این ویرایش با کمی تغییر کار می‌کند: کافیست در about:config کلیدی با نام extensions.checkCompatibility.3.6 ایجاد کنید و مقدار آن را false بگذارید (دستورالعمل این کار مطابق همان روش قدیمی است که می‌توانید آن را اینجا بازخوانی کنید).

از جمله تغییرات فایرفاکس جدید این است که لینکهایی را که با کلیک وسط یا کنترل+کلیک می‌خواهید در برگهٔ جدیدی بازشان کنید -گویا مثل گوگل کروم- در برگه‌ای سمت راست برگهٔ جاری باز می‌کند در حالی که در ویرایشهای قدیمی‌تر، جایگاه این برگهٔ جدید؛ سمت راست‌ترین برگه می‌شد. اگر شما هم مثل من، عملکرد ویرایشهای قدیمی را می‌پسندید می‌توانید مقدار کلید browser.tabs.insertRelatedAfterCurrent را در همان about:config برابر با false بگذارید تا فایرفاکس برگهٔ جدید را در جایگاه قدیمی باز کند.

این روزها، دسترسی به جی‌میل کمی مشکل شده. برای رفع این مشکل آخرین نسخهٔ تاندربرد را دریافت و نصب کردم. این ویرایش از این نرم‌افزار به آسانی و بدون دردسر اضافی (در صورت فعال بودن POP3 و IMAP در حساب کاربری جی‌میل) ایمیلها را دریافت می‌کند. برچسبها را به صورت پوشه نشان می‌دهد و قابلیتهای معمول جی‌میل مثل آرشیو کردن ایمیلها هم در آن در دسترس است. دو قابلیتِ -به نظر من- ضروری را این نرم‌افزار ندارد که هر دو را با استفاده از افزونه‌های آن می‌توان حل کرد. یکی قابلیت راست به چپ نویسی را که با نصب افزونهٔ BiDi Mail UI می‌توان اضافه‌اش کرد و دیگری مینیمایز شدن در تری را که با نصب MinimizeToTray Plus اضافه می‌شود.

راه دیگر دسترسی به جی‌میل -در صورتی که با موبایلتان به اینترنت دسترسی دارید- استفاده از برنامه‌ایست که گوگل برای دسترسی به آن از طریق موبایل طراحی کرده (Gmail for Mobile). که با آن به راحتی می‌توانید ایمیل دریافت و ارسال کنید و با زبان فارسی هم مشکلی ندارد. نسخهٔ جاری آن را از اینجا (که به صورت عادی برای ساکنین ایران کار نمی‌کند) یا از اینجا دریافت کنید.

جی‌میل موبایل

حالا که بحث اینترنت موبایل شد؛ به کمک اینترنت وایرلس شرکت محل کارم، اپرا مینی را روی موبایلم (نوکیا اکسپرس میوزیک ۵۸۰۰) نصب و امتحان کردم ( ویرایش ۵ را که هنوز نهایی نشده و بتاست). همچنان که احتمالاً می‌دانید شرکت اپرا این برنامه را با رویکرد کاهش نیازمندیهای پردازشی گوشی موبایل و همینطور کاهش حجم ترافیک رد و بدل شده طراحی کرده. از این رو سرورهای اپرا نقش واسطهٔ کاهش پردازشهای مورد نیاز، کاهش اندازهٔ تصاویر و نهایتاً تبدیل صفحات وب درخواست شده به قالبی فشرده -که OBML خوانده می‌شود- و تحویل آنها به برنامهٔ در حال اجرا بر روی گوشی را برعهده دارند. با این وصف، با تکیه بر واسطه‌گری سرورهای اپرا 😉 می‌توان مشکل دسترسی به جی‌میل را نیز حل کرد. جالب آن که با دریافت این برنامه می‌توانید از این قابلیت اپرای مینی روی کامپیوتر نیز استفاده کنید.

آغازهٔ ابتدایی اپرا مینی
تایپ نشانی در اپرا مینی
جستجو در صفحه با اپرا مینی
حرکت بین برگه‌ها در اپرا مینی

مشکل اپرای مینی آن است که بسیاری از قابلیتهای مبتنی بر جاوا اسکریپت صفحات وب از طریق آن در دسترس نیست. برای حل این معضل، در صورتی که یک گوشی هوشمند دارید، می‌توانید اپرای موبایل را بر روی آن نصب کنید. به کمک این برنامه، من به راحتی توانستم جی‌میل و همینطور گوگل‌ریدر را باز کنم و از آنها استفاده کنم. البته در این محصول اپرا قابلیت سرورهای واسطهٔ اپرا مینی در دسترس نیست.

اپرا موبایل
اپرا موبایل

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۵ نظر

دکتر ریتالین:

تاریخ: ۸۸/۱۱/۱۹ ساعت: ۲۲:۵۴

خیلی ممنون. مطالب خوب و به درد بخوری بود. مخصوصا توی این روزها.

مرتضي:

تاریخ: ۸۹/۰۹/۰۱ ساعت: ۲۲:۴۶

سلام نيازبه ادوب ريدر دو نيم دارم براي نوكيا ان۹۷ براي باز كردن فايل pdfمن ۶۰سالم وكم سواد ممنون

حسين:

تاریخ: ۸۹/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۰:۵۲

سلام…

من اپرا ميني ۵٫۱ رو دانلود كردم و خيلي عالي است.

فقط چطور ميشه تايپ فارسي كرد.

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۹/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۸:۰۱

@حسین:
روی آیکون آچار کلیک کن، بعد Settings بعد Advanced بعد Fullscreen edit رو On کن. اینطوری هر جا که میشه تایپ کرد به جای صفحه‌کلید خودش صفحه‌کلید موبایل رو نشون میده.

ali:

تاریخ: ۸۹/۱۲/۱۴ ساعت: ۰:۲۲

روش دانلود با اپرا در کامپیوتر در وبلاگ زیر

http://www.footballmessi.mihanblog.com

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.