نتایج یک نظرسنجی تلفنی که از سوی مؤسسهای در آمریکا و به روش گرفتن شمارههای تصادفی و پرسش از مخاطبان انجام شده دربردارندهی آمار و ارقام جالبی راجع به وبلاگنویسان است که میتوانید نتایج کامل آن و همچنین فهرست سؤالهای پرسیده شده را از اینجا دریافت کنید.
بر اساس این نظرسنجی ۸% از کاربران اینترنت این جامعهی آماری وبلاگ مینویسند و ۳۹% آنها وبلاگ میخوانند (پاسخی برای این پرسش). موضوع ۳۷% از وبلاگها زندگی روزمره و تجربیات شخصی افراد است.
نیمی از وبلاگنویسان (۵۲%) انگیزهی اصلی خود را از وبلاگ نوشتن تشریح خلاقانه و به اشتراک گذاری تجربیات شخصیشان عنوان کردهاند و علاوه بر آنها ۲۵% دیگر نیز این دلیل را به عنوان محرک ثانویه و کماهمیتتر وبلاگنویسیشان اعلام کردهاند.
۳۷% از وبلاگنویسان در درجهی اول از وبلاگهایشان به عنوان راهکاری برای ارتباط و تماس با دوستان و آشنایانشان یا آشنایی با افراد جدید استفاده میکنند و علاوه بر آنها این دلیل، محرک ثانویه و کماهمیتتر وبلاگنویسی ۳۴% دیگر از پرسششوندگان نیز بوده است.
فقط ۱۵% از وبلاگنویسان وبلاگ را یک راهکار کسب درآمد میدانند.
دلیل اصلی وبلاگنویسی ۳۴% و دلیل ثانویه وبلاگنویسی ۳۰% از وبلاگنویسان به اشتراک گذاری مهارتهای عملی عنوان شده.
وبلاگهای اغلب وبلاگنویسان ِ بالای ۳۰ سال تخصصی و تکموضوعه هستند، حال آن که در وبلاگهای جوانترها (که ۵۴% پرسش شوندگان را تشکیل میدادهاند) اغلب میتوان از هر دری سخنی یافت.
یک سوم وبلاگنویسان گفتهاند که برای مخاطبانشان مینویسند ولی بیشتر آنها برای خودشان مینویسند.
به وبلاگ ۹% از وبلاگنویسان در رسانههای خبری اشاره شده است.
خوب شد کسی این آمارها را در وبلاگ خودش منعکس کرد. البته قابل تعمیم به ایران نیست. هم انگیزههای وبلاگ نویسی در ایران متفاوته و هم وبلاگها از لحاظ موضوعی ، به زمینههای متفاوتی میپردازن.