گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

پیشنهادهایی برای معماری اطلاعات وبلاگهای غیرخبری

۸۵/۰۶/۱۳

این مطلب ترجمه‌ایست از نوشته‌ای با عنوان چرا هر چیزی که شما فکر می‌کنید درباره‌ی ساختار وبلاگ می‌دانید نادرست است؟!، که محض تکمیل این بحث آماده‌اش کرده‌ام.

مسأله‌ی مهمی که اینجا به راحتی به چشم می‌آید تفاوتهای اساسی بین مخاطبان این وبلاگ و وبلاگخوانهای فارسی زبان است. نظری به آمار مراجعین ارائه شده بیندازید و میزان استفاده از خبرخوانها را در میان مخاطبین این وبلاگ با میزان شناخت وبگردان فارسی‌زبان از این پدیده مقایسه کنید. از جانب دیگر در طرف وبلاگنویس نیز تفاوت عمده وجود دارد: وجود سیستمهای درآمدزایی همچون تبلیغات پرداخت در ازای کلیک و همچنین دید حرفه‌ای و علمی نسبت به پدیده‌ی نشر افکار، باعث شده تولید محتوای مفید و جذب مخاطب به واسطه‌ی آن، دیگر شکل یک فعالیت شخصی و جنبی را نداشته باشد. علاوه بر آن مطالعه‌ی رفتارهای مطالعه‌ای خوانندگان و کار روی مسائلی مثل این که چشم خواننده چطور مطالب روی صفحه‌ی مانیتور را دنبال می‌کند (!) تبدیل به بحثهای مورد علاقه‌ی تولیدکنندگان محتوای این جامعه‌ی وبلاگی شده است.

نویسنده‌ی این مطلب معتقد است که از آنجا که روش پیش فرض ارائه‌ی مطالب در خبرخوانها روش معمول ترتیب نزولی تاریخ انتشار است بهتر است یا حتی لازم است در طراحی ساختار ارائه‌ی مطالب وبلاگهایی که مطالبشان به تاریخ انتشار وابستگی ندارد (خبری نیستند) از ساختار دیگری که برای مخاطبان تازه‌وارد مفیدتر است استفاده شود.

چرا هر چیزی که شما فکر می‌کنید درباره‌ی ساختار وبلاگ می‌دانید نادرست است؟!

من بدون بازبینی معماری اطلاعات اجزای تشکیل دهنده‌ی سایتهای اینترنتی، نمی‌توانم درباره‌ی طراحی یا طراحی مجدد یک سایت اینترنتی کاری بکنم. یک طراحی مهندسی من معمولاً تغییراتی اندک ولی اساسی در نحوه‌ی نمایش اطلاعات می‌دهم و در این راستا معمولاً درباره‌ی روش سنتی نمایش جدیدترین مطالب در صفحه‌ی اول تجدید نظر می‌کنم. مطمئنم بعضی از شما -خوانندگان این مطلب- به اینجا که می‌رسید نفس راحتی می‌کشید و با خیال راحت می‌گویید: «آهان، که اینطور!»، اما من امروز این نوشته را برای این می‌نویسم تا شما را به فکر بیندازم که این موضوع آنقدرها هم «اینطور» نیست که شما فکر می‌کنید!

نظر به گسترش روزافزون استفاده از آراس‌اس به عنوان ابزاری برای انتشار مطالب، طراحان وبلاگها نیازمند آنند که تفکر در خارج از محدوده‌های سنتی معماری اطلاعات را -که معمولاً فقط شامل بارگذاری و نصب صرف یک سیستم مدیریت محتوی بدون کار فکری بیشتر روی معماری اطلاعات آن است- آغاز کنند. در حال حاضر تفکر غالب در معماری اطلاعات وبلاگها محتوی-مرکز است. حال آن که وقتی تلاش می‌کنیم معماری اطلاعات آن را با استانداردهای در حال تغییر سازگار کنیم به اعتقاد من داریم می‌آموزیم که مطالب را در قالبهای کاربر-مرکزتر ارائه دهیم.

ساختار پیش فرض و نقایص آن

تقریباً همه‌ی وبلاگها شبیه همند و این منبعث از این واقعیت است که همه‌ی سیستمهای مدیریت محتوای موجود، معماری اطلاعات یکسانی را برای وبلاگها در نظر گرفته‌اند. در حالت کلی وبلاگها به ترتیب تاریخی معکوس ارائه می‌شوند که در آن تازه‌ترین و جدیدترین مطلب اول نمایش داده می‌شود.

متأسفانه این پیکربندی باعث می‌شود مطالب به سرعت کهنه به نظر برسند. این پیکربندی برای سایتهای خبری مناسب است، اما به جز در مواردی که سایت شما رویکردی خبری داشته باشد پیشنهاد من به شما آن است که این پیکربندی بهترین پیکربندی ممکن برای شما نیست. با توجه به این اعتقاد، مشکل کجاست؟!

مسأله‌ی تکرار زاید

فیدهای آراس‌اس به طور پیش فرض مطالب را با ترتیب تاریخی نزولی مرتب می‌کنند و در کنار هم قرار می‌دهند. اطلاع از این موضوع در مورد سایت شما مهم است چرا که این موضوع درواقع تسریع کننده‌ی حرکت گسترده به سمت آرایشهای (جدید ؟) در معماری اطلاعات است.

هر جای دیگری که مطالب شما بازنویسی می‌شود (جاهایی مثل تکنوراتی، بلاگلاینز و دیگر خبرخوانهای مبتنی بر فید) تمامی مقالات جدید شما رنگ زمان به خود می‌گیرند. علاوه بر این اگر از عمر وبلاگ شما به اندازه‌ی کافی گذشته باشد به نظر خواهد رسید که بیشتر بازدیدکنندگان شما از طریق خبرخوان دلخواه خود به شما می‌رسند. نیاز به اثبات دارید؟ نگاهی به آمار سایتهای ارجاع دهنده به وبلاگ من در طول ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ بیندازید:

بازدیدکنندگان ماه ژوئن وبلاگ نویسنده مقاله

مسأله‌ی مهمی که لازم است در اینجا به آن اشاره شود این است که ۶ ارجاع‌دهنده‌ی اصلی من همگی خبرخوانهای پرطرفدار هستند! علاوه بر آن خبرخوانهای نه چندان پرطرفدار دیگری جزء ۲۰ ارجاع‌دهنده‌ی اصلی من هستند.

خوب! این واقعیت چه معنایی برای معماری اطلاعات سایت شما دارد؟

آنهایی که از طریق یک خبرخوان به سایت شما آمده‌اند قبلاً آخرین مطالب قابل توجه سایت شما را دیده‌اند. اگر شما حتی یک ذره در فکر نگاه داشتن و مشتری کردن کسی که واقعاً برای اولین بار به سایت شما رسیده باشید آیا واقعاً فکر می‌کنید ارائه‌ی یک فهرست از مطالب با ترتیب تاریخی نزولی بهترین کاری است که می‌توانید بکنید؟

به اعتقاد من به خاطر وجود آراس‌س روش پیش‌فرض ارائه‌ی مطالب وبلاگها تکرار بی‌دلیل و زائد یک روش نمایش مطالب است.

فکر می‌کنم نظر من در این مورد این باشد که هر چند این روش ارائه‌ی مطالب روش بدی نیست، استفاده از آن مزیتی برای شما ندارد. از این رو آیا هوشمندانه‌تر نخواهد بود اگر به جای از دست دادن یک خواننده‌ی همیشگی به لحاظ دم دست گذاشتن محتوای فرعی و با کیفیت پایین بهترین مطالبتان را در صفحه‌ی اول به نمایش بگذارید؟

فکر نمی‌کنید خوانندگان شما (مخصوصاً خوانندگان جدید) به بهترین مطالب شما بیش از جدیدترین مطالبتان علاقمند باشند؟

آیا وبلاگها سیستم نظرسنجی بی‌رقیبی را برای تعیین بهترین کارهای شما حداقل از دیدگاه پذیرش عمومی فراهم نمی‌آورند؟

آیا تصور نمی‌کنید که شما می‌توانید از این آگاهی برای پیشرفت خودتان استفاده کنید؟

راه حل

مطمئنا من نیامده‌ام مدعی مصون از اشتباه نبودن شما بشوم، حتی همین وبلاگ هم اساساً از همان مشکلاتی که به آن اشاره کردم رنج می‌برد. اینها چیزهایی که هستند که به نظر من باید عوض شوند:

* فکر این که مطالب تازه را در مهمترین قسمتهای صفحه ارائه دهید از سر بیرون کنید.

* به جای آن، لینک به مطالبی که فکر می‌کنید بهترین مطالب شما هستند را در قسمتهایی از صفحه بگذارید که بیشتر در دید هستند. (آن قسمتها کجا هستند؟ اینجا بخوانید.)

* شخصاً من طرفدار نمایش پررنگ بهترین مطالب در قسمت اصلی نمایش مطالب هستم و فکر می‌کنم باید شما برای آنها اولویت بیشتری به نسبت نوشته‌های اخیرتان قائل باشید. در اینجا نیز هدف، پرهیز از استفاده‌ی تکراری از سیستم نمایش اطلاعاتی است که با افزایش استفاده از خبرخوانها روز به روز زائدتر به نظر می‌رسد.

پیش از نمایش تازه‌ترین مطالب به خوانندگان این امکان را بدهید که سایت را به شیوه‌ای که آنها دوست دارند مرور کنند: از طریق جستجو، از طریق موضوع یا حتی با استفاده از منابع. پس از آن که شما به کاربر این امکان را دادید که با سایت شما به صورتی کار کنند که از طریق فید نمی‌توانند، به آنها این امکان را بدهید که نگاهی به نوشته‌های اخیر شما بیندازند.

برای دستیابی به دیدگاه تازه‌ی دیگری درباره‌ی این موضوع به سراغ وبلاگ پروبلاگر بروید تا ببینید مرلین مان از وبلاگ ۴۳ فولدرز در این زمینه چطور فکر می‌کند.

در ضمن در نظر داشته باشید که اگر شما یک سایت خبری را اداره می‌کنید، نمایش به ترتیب تاریخی نزولی مطالب راهکار خوبی است. اما اگر شما نیز جزء اکثریتی هستید که سایتی با طبیعتی متفاوت را اداره می‌کنند ممکن است الان وقت تجدید نظر درباره‌ی استراتژیتان باشد.

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




یک نظر

koko:

تاریخ: ۹۰/۰۴/۲۴ ساعت: ۱:۳۰

خوب بود

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.