این تفکری که گاهی وجود دارد مبنی بر این که تمام آدمهای کاردرست آمریکایی و اروپایی (و استرالیایی؟ 😉 ) به سرعت جواب آدم را میدهند و مشکلات را حل میکنند اگر چه در خیلی از موارد مصداق دارد و درست است ولی همیشه درست نیست. نمونهاش همین مشکلی که الان برای من پیش آمده. من مدتهاست برای ارسال خبرنامه از خدمات سایت زوکدا استفاده میکنم (عنوان مشترک شوید در ستون سمت راست) که انصافاً از لحاظ قابلیتها بینظیر و منحصر به فرد است. در طول مدت زمان استفاده به مشکلات ریز و درشت زیادی برمیخوردم که از طریق سیستم ارسال خطای داخلی آن، آنها را گزارش میکردم. علاوه بر آن -نظر به درخواست تیم خدمات دهنده در سایت خودشان برای دریافت ایدههای جدید- بارها و بارها پیشنهادهای خودم را برای آنها ارسال کردم. اما حتی یک بار هم پاسخی از تیم پشتیبانی دریافت نکردم و هیچکدام از مشکلات من هم حل نشد، تا این که چند روز پیش متوجه شدم که دیگر نمیتوانم با نام کاربری خودم وارد سیستم شوم و سیستم حتی امکان بازیابی کلمهی عبور را هم به من نمیدهد. تماسهای مکرر با تیم پشتیبانی به جایی نرسید تا این که نهایتاً با نظری (کاملاً مؤدبانه و محتاطانه 😉 ) روی وبلاگ این سرویس مشکل خودم را مطرح کردم، که تنها پاسخ دریافتی من (و چند معترض دیگر) حذف نظر از روی وبلاگ بود. با یکی از این وبلاگنویسان کله گندهی خارجی هم که از این سیستم استفاده میکند (و اتفاقاً هموطن مؤسسان همین سرویس هم هست) تماس گرفتم تا ببینم مشکل فقط مال من است یا عمومیت دارد. پاسخ دریافتیم نشان داد که مشکل احتمالاً کاربران مشهور و پرنفوذ سیستم را در بر نمیگیرد. به هر حال، با یک نظر این بار نه چندان مؤدبانهی دیگر روی وبلاگ زوکدا از آنها خواستهام که حداقل فهرست مشترکین من را (که مجموعاً چیزی حدود ۱۳۰ نفر باید باشند که حدود ۴۰ تایشان مشترکین همین وبلاگند) در اختیارم بگذارند. البته یک پشتیبان نه چندان قدیمی از این فهرست دارم ولی اگر جدیدترین را بتوانم به دست بیاورم بهتر است.
ضمناً بد نیست اشاره کنم که مثل این که شایعههایی پشت سر تیم راهاندازندهی استرالیایی این سرویس وجود دارد، مبنی بر این که آنها قبلاً جزء گروههای فرستندهی پیامهای هرز بودهاند و خیلی هم آدم حسابی و خوش سابقه نیستند. به هر حال همه جا و بین تمام ملیتها همه جور آدمی پیدا میشود.
پینوشت: سیستم ارسال خبرنامه را تغییر دادم و از این به بعد خبرنامههای اینجا با استفاده از خدمات سایت فیدبرنر ارسال میشود. برای آن تعدادی از مشترکان که در آخرین پشتیبانم داشتمشان درخواست ثبت نام مجدد فرستادم. در مورد باقیماندهی آنها که حدود ده تایی از جدیدترین مشترکین باید بشوند کاری نمیشد کرد. سر فرصت راهنماهای مربوط به خبرنامهی الکترونیکی را هم بهروز خواهم کرد.