گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

یک مجله و یک مقاله درباره‌ی هنر ایرانی

۸۵/۰۹/۲۳

PingMag مجله‌ی پینگ یک مجله‌ی الکترونیکی است که توسط یک شرکت ژاپنی راه‌اندازی شده و اداره می‌شود و موضوع آن «طراحی» به معنای عام کلمه است: از عکاسی، نقاشی، طراحی گرافیک و طراحی وب گرفته تا طراحی اسباب‌بازیها و وسایل و ابزارهای روزمره و … . به خاطر همین گستردگی موضوعات، سایت این مجله از آن سایتهایی است که اگر گاه و بیگاه به آن سر بزنید موضوعات جالبی را برای خواندن یا حتی فقط نگاه کردن در آن خواهید یافت.

امروز در یکی از وبلاگهایی که مشترک آنها هستم لینکی به مطلبی در این مجله دیدم که ممکن است برای خیلیها جالب باشد: مقاله‌ای درباره‌ی هنر نوین خوشنویسی ایران و نحوه‌ی استفاده از آن در طراحی گرافیک توسط هنرمندان گرافیک ایرانی به قلم بهروز حریری. بد نیست نگاهی به آن بیندازید (اینجا). به هر حال جالب است ببینیم منحنیهای چشم‌نواز خط‌نوشته‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق حتی کسانی را که چیزی از معنای آنها متوجه نمی‌شوند به خود جذب می‌کند (بخش نظرات مطلب را نگاه کنید).

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۳۱ نظر

ماندگار:

تاریخ: ۸۵/۰۹/۲۷ ساعت: ۰:۱۷

salam
mitonam ba shoma bishtar ashena besham

مرتضی:

تاریخ: ۸۷/۰۱/۲۵ ساعت: ۲۲:۰۵

سایت جالبی داری امید وارم موفق باشی در تمام مراحل زندگی

مهناز:

تاریخ: ۸۸/۰۹/۰۱ ساعت: ۱۴:۱۲

بد نبود

ناشناس:

تاریخ: ۸۸/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۶:۱۱

حالم به هم خورد یه ذره جالبترش کن

ناشناس:

تاریخ: ۸۸/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۶:۱۳

خیلی خیلی خیلی….بده

ناشناس:

تاریخ: ۸۸/۱۲/۱۴ ساعت: ۱۸:۵۰

خيلي بد بود

محمد:

تاریخ: ۸۹/۰۱/۱۶ ساعت: ۲۱:۰۱

خوب بود فقط بايد يه كم مطلب ها رو بيشتر كني

ناشناس:

تاریخ: ۸۹/۰۱/۲۳ ساعت: ۱۲:۳۰

آشغال بود

ناشناس:

تاریخ: ۸۹/۰۱/۲۹ ساعت: ۱۷:۱۵

عالی است

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۹/۰۱/۲۹ ساعت: ۱۷:۱۸

خیلی خیلی خیلی….عالی

ناشناس:

تاریخ: ۸۹/۱۱/۲۳ ساعت: ۱۹:۳۸

من درباره ی افتخارات ایران می خاهم

احمد:

تاریخ: ۸۹/۱۲/۱۸ ساعت: ۲۲:۴۹

خیلی خیلی خیلی کم نوشتی من تحقیق ۱۵ صفحه ای میخواهم

بل نی:

تاریخ: ۹۰/۰۱/۰۳ ساعت: ۱۵:۱۲

بده

مجیدprogramer:

تاریخ: ۹۰/۰۵/۰۴ ساعت: ۸:۴۵

خاصیت نهال رشدوتوسعه است درآینده ای نزدیک کارهای خیلی بزرگی ازت سرمیزنه به عنوان کار های اولیه ات عالیست.

kasra:

تاریخ: ۹۰/۰۷/۲۱ ساعت: ۱۶:۵۰

خیلی کم بود

طغرل:

تاریخ: ۹۰/۰۹/۲۷ ساعت: ۱۲:۳۹

سلام سایت خوبی اما چرا نظرمو ثبت نمی کنی؟

BEHNAM:

تاریخ: ۹۰/۰۹/۲۷ ساعت: ۱۲:۴۰

سلام عجب سایتیه

علی حیدری:

تاریخ: ۹۰/۱۱/۱۶ ساعت: ۲۰:۴۲

کمی هم متناسب باسال های راهنمایی مطلب بنویسید

علی:

تاریخ: ۹۰/۱۲/۰۷ ساعت: ۱۹:۱۱

خیلی خوب

مجتبی معین ابادی:

تاریخ: ۹۰/۱۲/۱۱ ساعت: ۱۰:۱۵

خیلی خوب بود

مجتبی معین ابادی:

تاریخ: ۹۰/۱۲/۱۱ ساعت: ۱۰:۱۷

امیدوارم به سایت من هم بیاید

مجتبی:

تاریخ: ۹۰/۱۲/۱۴ ساعت: ۱۷:۲۹

به نام خدا

ایران نمایانگر یکی از ریشه دار ترین، تنها ترین و سره (اصیل) ترین شهریگری (تمدن) های جهان است که توانسته است به عنوان یکی از شگفت انگیزترین خواستگاه ها که در شهریگری (تمدن) بشری شرکت جسته مورد توجه قرار گیرد.

بنا بر شهادت بازمانده های باستانی، مردمان (آدمیان) از زمان های بسیار کهن در کشور ما می زیسته اند. به درستی که شمار بسیاری تپه، سنگ نبشته و نشانه های شهریگری (تمدن) باستانی گواهی و یادبودی از اقامتگاه نیاکان ما در سده های “پالِئو” و “نوسنگی” در خود دارند.

به هر روی، زمانی که مردمانی نام خود را بر این کشور گذاشتند به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی گردد ؛ زمانی که آریایی ها، یک شاخه از مردم هند و اروپایی، در کوچ درازمدتشان از آسیای کوچک به این کشور سرسبز رسیدند و مستقر شدند.

این کوچ نشینان باستانی، در این دوره از تاریخ، تا چنان مراحل برتری رشد کردند که سایه ی خود را بر سر خاندان (قبیله) های همسایه ی خود، خیلی پیشتر از یونانیان باستان، افکندند.

به هر روی، و در پی آمد فراز و نشیب های بسیار، کشور ما کشورگشایان و تاخت و تاز گران بسیاری را می شناسد؛ اسکندر، چنگیز خان، تیمور لنگ و بسیاری کسان دیگر، ولی او شایستگی آن را داشت که بار دیگر به پا خیزد و آن کشور گشایان را در خود غرق کند و با خود وفق دهد.

امروزه، ایران تنها در یک بخشی جزئی از مرز بسیاری بزرگی که در آغاز تاریخ نوشته شده در آن بود جای دارد. شناخته شده به عنوان ایران بزرگ از نظر جامعه ی متفق القول خاورشناسان، این کشور به فرم یک فلات بلند از رود فرات در باختر به رود سند در خاور و از جلگه های زیرین دریای مازندران در شمال تا کرانه ی خلیج همیشه پارس در جنوب گسترده شده است.

فلات ایران که آسیا را به اروپا و آفریقا پیوند می دهد نه تنها از نقطه نظر جغرافیایی که در همه ی دوره های تاریخ جهان موقعیتی مهم و ارزشمند را دارا بوده است.

ایران کمابیش از ۲۵ درجه تا ۴۰ درجه ی عرض جغرافیایی شمالی و ۴۴ درجه تا ۶۳٫۵ درجه ی طول جغرافیایی خاوری (شرقی) از نصف النهار گرینویچ جای گرفته است. بنابراین همه ی خاک آن در منطقه ی معتدل شمالی، جنوب غربی آسیا و در خاورمیانه جای دارد. پهنه (مساحت) ایران امروز ۱٫۶۴۸٫۰۰۰ کیلومتر مربع است، در حدود دو سوم فلات ایران و یک بیست و پنجم آسیا را اشغال می کند.

بیش از نیمی از خاک ایران با کوه های بلند پوشیده شده است، که بیشتر آن ها توسط دو رشته کوه البرز و زاگرس تقسیم شده اند. برابر با یک چهارم خاک ایران بیابان است و ۷٫۷% از زمین آن پوشیده از جنگل های سبز و خرم است. “دماوند” با بلندای ۵٫۶۷۱ متر، بلندترین ستیغ در رشته کوه البرز و همه جای ایران است. این آتشفشان خاموش همانند فوجیاما در ژاپن به نظر می رسد و جایگاه ویژه ای در ادبیات و هنر (به ویژه کوزه گری) ایرانیان دارد.

تهران، پایتخت ایران، در سراشیبی این کوه بزرگ در رشته کوه البرز جای دارد. دریای مازندران در شمال ایران با پهنه (مساحت) ۴۳۸٫۴۰۰ کیلومتر مربع و بزرگ ترین دریاچه ی روی زمین است، پس به حق دریا نامیده می شود. پیرامون (محیط) دریای مازندران ۶٫۳۷۹ کیلومتر است، جنوبی ترین کرانه ی آن که تنها به پهنای ۵ کیلومتر گسترده می شود، در بخش آب های ایران است.

سرانجام، خلیج همیشه پارس در جنوب ایران از راه تنگه ی هرمز به آب های آزاد وصل شده است و ارزش بسیاری از دیدگاه استراتژیکی دارد. خلیج پارس از زمان های بسیار دور یکی از کهن ترین راه های آبی است که توسط آدمیان به کار برده شده است؛ پهنه ی آن تا تنگه ی هرمز ۲۳۲٫۸۵۰ کیلومتر مربع است. خلیج فارس از اروند رود تا دهانه ی تنگه ی هرمز با فرا گرفتن کناره ی جنوب غربی ایران امتداد می یابد.

ایران (در زمان نوشته شدن این مقاله) دارای ۲۴ استان، ۱۹۵ شهر و شهرک و ۵۰۰ بخش (ناحیه) است. جمعیت در ایران بنابر آخرین سرشماری، ۶۰ میلیون تن است. ( برگرداننده : اکنون، ۸۵ خورشیدی، کمابیش ۷۰ میلیون تن است.)

همسایگان ایران جمهوری شوروی پیشین در شمال، افغانستان و پاکستان در خاور، ترکیه و عراق در باختر و شیخ نشینان تازی (عرب) در پایین کرانه ی خلیج همیشه پارس در جنوب. دولت ایران “جمهوری اسلامی” است و دین رسمی آن “اسلام” است؛ ۹۸% از مردم ایران مسلمان که ۹۱% آنان شیعه هستند. زبان گفتاری و نوشتاری رایج در ایران فارسی است.

مشهور ترین اقلیت های مذهبی زرتشتیان، مسیحیان ارمنی و یهودیان هستند.

از زمان باستان تا کنون نژاد های گوناگون مانند لر، کرد، ترک، گیلک، بلوچ و تیره های دیگر در سرزمین باستانی سوم زندگی کرده اند و نقشی ارزشمند در پایه گذاری شهریگری (تمدن) جهان نوین بازی کرده اند که شایسته ی سپاسگزاری است.
________________________________________
زبان پارسی مايه ی پیوند رنگ های درفش سه رنگ ایران است، نگذاريم پیوندمان با نابودی آن از هم بگسلد.

فرناز:

تاریخ: ۹۱/۰۱/۲۶ ساعت: ۱۸:۵۹

سایتت خیلی باهال

مانیسا:

تاریخ: ۹۱/۰۲/۰۷ ساعت: ۷:۴۸

عالیه عزیزم.به دردم خورد

بهروز:

تاریخ: ۹۱/۰۲/۰۷ ساعت: ۱۳:۱۵

عادت خوبه یا بده کی خوبه کی بده؟ ایا سنت ورسمهایک عادت اجتماییه؟

بهروز:

تاریخ: ۹۱/۰۲/۰۷ ساعت: ۱۳:۲۱

حتما میگید ربطی نداشت ولی بیایید اب در خوابگه مورچگان بریزیم کار سانتریفوز فقط پرتاب کره به بیرون شیر نیست میتونه بایسیکلرانو از دور باطل بیرون بندازه

بهروز:

تاریخ: ۹۱/۰۲/۰۷ ساعت: ۱۳:۲۳

یکی چیزی بگه فقط من حرف بزنم مثلا بگه خیلی خیلی……….اشغال بود

بهروز:

تاریخ: ۹۱/۰۲/۰۷ ساعت: ۱۳:۵۴

خوب بود اگر باعث بشه که ما دنبال شهریگری فردی واجتماعی بریم

goli:

تاریخ: ۹۱/۰۳/۰۶ ساعت: ۲۰:۵۷

خیلی مزخرف هست

goli:

تاریخ: ۹۱/۰۳/۰۶ ساعت: ۲۱:۰۰

بهروزکجاش خوب بود زر می زنی

goli:

تاریخ: ۹۱/۰۳/۰۶ ساعت: ۲۱:۰۱

مجتبی متن قشنگی بود

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.