گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

برای فهم مطالب این سایت باید چند سال درس خوانده باشید؟!

۸۶/۰۳/۱۲

ابزارهای زیادی هستند که سایتها را آنالیز می‌کنند و بر اساس معیارهای خاص خودشان به آنها نمره می‌دهند، اشکالات آنها را گوشزد می‌کنند و پیشنهادهایی برای بهبود آنها ارائه می‌کنند.

سایت Sitescore به نظرم یکی از بهترین این سایتهاست که قبلاً هم اشاره‌ای به نشانی آن کرده بودم. در هر صورت، مدتی ابزار تحلیل این سایت در دسترس نبود تا این که اخیراً نگارش جدیدتری از آن ارائه شده که قابلیتهای جالبی دارد.

یکی از قابلیتهای جالب جدید (فکر می‌کنم البته) این سرویس آن است که متن صفحات سایتها را می‌خواند و بر این اساس تعیین می‌کند که برای فهم نوشته‌های این سایت لازم است مخاطب چند سال درس خوانده باشد و چه تحصیلاتی داشته باشد! به این ترتیب به میزان خوانایی متن نوشتار سایتها نمره می‌دهد. به عنوان نمونه طبق تشخیص این سایت، برای فهم نوشته‌های سایت موزیلا لازم است مخاطب شانزده و خرده‌ای سال درس خوانده باشد. از این رو نوشته‌های این سایت خیلی آسان فهم نیستند و خوانایی این سایت نمره‌ی پایینی می‌گیرد. ببینید:

www.mozilla.org readability

اما برای درک مطالب سایت www.cssplay.co.uk -که فعلاً بالاترین نمره‌ی کلی را در بین سایتهای ارزیابی شده دریافت کرده- یازده و خرده‌ای سال تحصیلات مدرسه‌ای کافی است و از این رو این سایت از لحاظ خوانایی وضعش بهتر است:

www.cssplay.co.uk readability

البته همانطور که احتمالاً می‌توانید حدس بزنید این قابلیت فعلاً فقط برای سایتهای انگلیسی‌زبان قابل استفاده است و هر چند قول این داده شده که این ابزار برای زبانهای دیگر هم در دسترس قرار گیرد اما آنچه مسلم است و به تجربه ثابت شده ما فارسی‌زبانها حتی در آینده‌ای دور هم نمی‌توانیم انتظار پشتیبانی این ابزار یا ابزارهای مشابه آن را از زبانمان داشته باشیم 🙁 .

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۳ نظر

IQ:

تاریخ: ۸۶/۰۳/۱۳ ساعت: ۹:۰۷

نااميد نباش. شايد شد.
غصه هم نخور. خداي ما هم بزرگه…

امیر سانیان:

تاریخ: ۸۶/۰۳/۱۸ ساعت: ۴:۲۹

با سلام
من یک سایت در مورد هوش مصنوعی آماده کردم (www.ailibrary.net) و همچنین لینک شما رو توی این سایت اضافه کردم.
خوشحال می‌شم سایتم رو ببینید و اگر هم به نظرتون مناسب بود، لطفا لینک این سایت رو توی وبلاگ‌تون قرار بدید.
با تشکر

سزوش:

تاریخ: ۸۹/۰۴/۳۱ ساعت: ۱۰:۴۶

کی گفته
۱۶ سال؟
من که الان میفهمم تو موزیلا چی نوشته

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.