گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

پارک ژوراسیک

۸۶/۰۶/۰۲

داشتم فیلم پارک ژوراسیک را می‌دیدم (شماره یک آن را)، برای دومین بار و این بار دقیق‌تر. چند نکته به نظرم آمد و همینطور بد ندیدم فهرست دایناسورهای فیلم را یکجا جمع کنم (احتمالاً در نوشته‌های آینده). اگر فیلم را ندیده‌اید می‌توانید خلاصه‌ی فارسی رمان آن را از اینجا دریافت کنید.

برادران اتنبرو

در فهرست بازیگران فیلم نام ریچارد اتنبرو نظرم را جلب کرد. اتنبرو؟! این نام را قبلاً جای دیگری دیده‌ام : در مجموعه‌ی مستندهای حیات وحش بی.بی.سی. درست است! این بازیگر و کارگردان مشهور انگلیسی برادر ارشد طبیعیدان و مجری و سازنده‌ی برنامه‌های حیات وحش دیوید اتنبرو است. هر دو برادر لقب سر دارند. ریچارد اتنبرو به خاطر کارگردانی فیلم گاندی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده است (فکرش را بکنید! یک «انگلیسی» درباره‌ی گاندی فیلمی ساخته که جایزه‌ی اسکار برده!).

کامپیوترهای پارک ژوراسیک

سال ۹۳؟ آن وقتها با کامپیوترها چه کارهایی می‌شد کرد؟ احتمالاً نمی‌شد تصویر زنده‌ی خروجی یک دوربین مداربسته را روی صفحه‌ی مونیتور دید و این اتفاق می‌توانسته جزئی از فیلمهای علمی تخیلی باشد. در یکی از صحنه‌ها دنیس ندری (عنصر خائن داستان) در حالی که دارد با خریدار دی.ان.ای ها تلفنی صحبت می‌کند تصویر او را هم از طریق یکی از دوربینها می‌بیند. فقط مشکل کوچکی وجود دارد و آن این است که برنامه‌ی پخش‌کننده‌ی تصویر زنده مثل پخش‌کننده‌های فیلم از پیش ضبط شده، نواری برای جلو و عقب بردن صحنه‌ها دارد که همزمان با نمایش تصویر دوربین، به جلو حرکت می‌کند!

تصویر زنده‌ی دوربینهای پارک ژوراسیک

دنیس ندری برنامه‌نویس سیستمهای کنترلی پارک ژوراسیک است. در بعضی صحنه‌های می‌شود از روی مونیتور کدهای برنامه‌هایش را خواند. به نظر می‌رسد بیشتر برنامه‌های کنترلی این پارک تخیلی را او با پاسکال نوشته است! سعی کنید دستورها را بخوانید:

کدهای پاسکال پارک ژوراسیک

اما نه همه‌ی آن را! اینها دستورات کدام زبان برنامه‌نویسی هستند؟ :

کدهای برنامه های پارک ژوراسیک

آیا ممکن است روزی به واقعیت بپیوندد؟

در داستان پارک ژوراسیک دانشمندان توانسته‌اند دایناسورها را دوباره خلق کنند. اما چگونه؟ روش آنها بر این فرض استوار است که پشه‌های دوره‌های ماقبل تاریخ همانند پشه‌های امروزی خون انواع جانوران و از جمله دایناسورها را می‌مکیده‌اند. تعدادی از این پشه‌ها در صمغ درختان به دام افتاده‌اند، این توده‌های صمغ سفت شده و بدن پشه‌ها و خون مکیده شده در آنها تقریباً به همان حالت ماقبل تاریخی، سالم، باقی مانده‌اند. حالا این دانشمندان این صمغهای خشک شده (=کهربا؟!) را پیدا کرده‌اند، باقیمانده‌های خون موجود در بدن پشه‌ها را بیرون کشیده‌اند، تکه‌هایی از DNA دایناسورها را در آن تشخیص داده و جدا کرده‌اند و زنجیره‌ی DNA به دست آمده را با استفاده از DNA قورباغه‌های امروزی کامل کرده‌اند و نهایتاً عناصر حیاتی را داخل تخم جانوران دیگر پرورش داده و به دایناسورهای زنده رسیده‌اند. اما آیا این روش نمی‌تواند یک دستورالعمل عملی برای خلق مجدد دایناسورها باشد؟!

بر طبق دلایل ارائه شده در این نوشتار، این دستورالعمل فقط در یک فیلم تخیلی می‌تواند کارایی داشته باشد. در سال ۹۲ (یک سال پیش از نوشته شدن رمان و ساخته شدن این فیلم) ادعا شد که تکه‌هایی از زنجیره‌ی DNA دایناسورها از صمغهای خشک شده‌ی حاوی حشرات ماقبل تاریخ استخراج شده. اما خوب! DNA ماده‌ای است که در زمان بسیار کمی شروع به متلاشی شدن می‌کند، مخصوصاً اگر در مجاورت آب قرار گیرد. صمغ درختان خاصیت ضد آب دارد و می‌تواند ماده‌ی محافظ خوبی برای نگهداری بافتهای زنده باشد. اما بعضی از باکتریهایی که باعث پوسیدن بدن حشرات مرده می‌شوند در «درون» بدن این حشرات وجود دارند و با وجود خاصیت محافظتی صمغ، وقتی حشرات در درون آنها به دام می‌افتند باعث پوسیدگی اندامهای درونی آنها می‌شوند. همین عامل باعث می‌شود احتمال به دست آمدن نمونه‌های سالم یا خیلی خوب مانده‌ی حشرات به دام افتاده در صمغ کم باشد. در ضمن پشه‌ها درصد کمی از حشرات به دام افتاده در کهرباهای ماقبل تاریخی یافت شده را تشکیل می‌دهند. بیشتر آنها زنبورهایی هستند که از صمغ درختان تغذیه می‌کرده‌اند. با این حال نمونه‌هایی از پشه‌ها نیز در این صمغهای خشک شده یافت شده‌اند. در هر صورت حتی اگر روزی بتوان زنجیره‌ی کامل DNA یک دایناسور را از این صمغها یا به روشهای دیگر استخراج کرد ایجاد یک موجود زنده از روی آن یک چالش بزرگ دیگری است. اینها تکه‌هایی از متن این نوشته بود که در خاطرم مانده بود. اگر یادمانده‌های من از این نوشته قانعتان نکرده، احتمالاً خواندن اصل نوشته قانعتان می‌کند که این کار غیرممکن است.

در این فیلم -تا آنجا که من دقت کردم- هیچ حشره‌ی ماقبل تاریخی زنده‌ای را نمی‌بینیم. پشه‌های به دام افتاده در کهرباها بسیار بزرگ به نظر می‌رسند:

پشه ی به دام افتاده در کهربا - صحنه ای از فیلم پارک ژوراسیک

البته این می‌تواند ناشی از خاصیت ذره‌بینی کهرباها باشد. اما گویا در دوره‌های ماقبل تاریخ حشراتی وجود داشته‌اند که از نظر ابعاد عظیم‌الجثه بوده‌اند. مثلاً نوعی حشره شبیه سنجاقک به نام مگانیورا وجود داشته که پهنای بالهایش به ۷۵ سانتیمتر می‌رسیده. این حشره شکارچی بوده و از برخی حشرات و دوزیستان کوچک تغذیه می‌کرده. دانشمندان عامل غول‌آسایی این حشره و بسیاری از موجودات ماقبل تاریخ را وجود میزان اکسیژن بیشتر (به اندازه‌ی بیست درصد بیشتر از حالا) در اتمسفر زمین ماقبل تاریخ می‌دانند.

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۱۶ نظر

حسین:

تاریخ: ۸۶/۰۶/۰۳ ساعت: ۹:۲۱

فیلم می بینی یا برنامه نویسی می کنی؟! حوصله داری ها!!

ناشناس:

تاریخ: ۸۶/۰۶/۰۶ ساعت: ۱۱:۵۳

شما که این قده لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمی بره ؟جناب برنامه نویس بیولوژیست ؟

تیرانوس:

تاریخ: ۸۶/۰۶/۲۴ ساعت: ۲۱:۲۵

اقا چرا کتابشو نمیگذارین اگه بزارین خیلی حال دادین
ممنون

pmr:

تاریخ: ۸۶/۱۱/۱۵ ساعت: ۲۰:۰۰

عالي هستي البته اگه ممكنه تصاويري از دايناسورها رو براي دانود كردن بذاري .

سمیه:

تاریخ: ۸۷/۰۲/۱۰ ساعت: ۹:۱۲

سلام برای من خیلی مفید بود آخه دارم روی کهربا کار می کنم اگه تونستی مطالب بیشتری از موجودات به دام افتاده تو کهربا که ژنوم اونا کشف شده رو بذار.

shafigh:

تاریخ: ۸۷/۰۳/۱۴ ساعت: ۱۷:۴۴

من از شما تشکر میکنم وخوشحال میشم وقتی میبینم هنوز ادمهایی هستند که روی خیلی از چیزا دقیق میشن و نظر میدن و فکر میکنن

ناشناس:

تاریخ: ۸۸/۱۰/۱۱ ساعت: ۱۲:۰۰

ايا در مورد مستندي كه به تازگي انسان دانش مي گزارد اطلاعاتي دارد؟ ايا واقيت دارد؟ لطفا دراينمورد بررسي كنيد.

امیر:

تاریخ: ۸۸/۱۱/۰۸ ساعت: ۸:۲۹

سلام
دستت درد نکنه ولی در کهربا ها از حشرات گرفته تا ما مولک و….. یافت شده که کا ملا سالم مانده اند .
خدارا چه دیدی با وجود پیشرفت علم دانشمندان شاید توانستند دایناسور هارا دوباره زنده کنند یا توانستند با ساخت ماشین زمان آنها را برگردانند.
یادت باشه در این دنیا هیچ چیز غیر ممکن نیست.

ناشناس:

تاریخ: ۸۸/۱۱/۱۵ ساعت: ۱۵:۳۶

خیلی بدبود

غزاله:

تاریخ: ۸۹/۱۰/۰۳ ساعت: ۲۲:۲۵

بسیار متشکرم از اطلاعاتی که در اختیار دیگران قرار میدهید و من یکسری اطلاعات در مورد فسیل حشرات می خواستم که از معلومات شما استفاده کردم (:

ساغر:

تاریخ: ۸۹/۱۰/۱۰ ساعت: ۱۲:۵۲

چند موضوع برای رساله خود مدنظرداشتم که یکی از آنها ژوراسیک و دایناسورهای آن بود اطلاعات شما برایم مفید بود. گرچه کافی نبود ولی بازهم متشکرم .

Danny Becks:

تاریخ: ۸۹/۱۰/۱۶ ساعت: ۲۳:۱۷

با سلام

واقعا آفرین!!!! واقعا آدم باید این جور فیلم ببینه ..

آدم بایدهر فیلمی رو که می بینه این جوری بررسی کنه

کاملا با نظرتون موافقم

( فیلم های علمی تخیلی فوق العاده اند!!!!)

هادي:

تاریخ: ۸۹/۱۲/۲۵ ساعت: ۱۷:۳۰

بسيار متشكرم خيلي عالي بود

نادعلی:

تاریخ: ۹۰/۰۸/۰۲ ساعت: ۰:۴۵

چقدر خوب می شد که بتوانبم به گذشته برویم ؟

نگار:

تاریخ: ۹۱/۰۳/۲۲ ساعت: ۱۵:۲۶

عالیییییییییییییییییییییییییی بود

ساغر:

تاریخ: ۹۱/۰۷/۰۸ ساعت: ۱۹:۲۸

بد نبود اما خوب هم نبود

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.