گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

شاخه به شاخه

۸۷/۰۳/۱۳

(۱)

حتماً تا به حال از منابع مختلف به گوشتان رسیده که حامیان فایرفاکس تصمیم گرفته‌اند در روز عرضه‌ی ویرایش ۳ این مرورگر رکورد بیشترین تعداد دریافت یک نرم‌افزار در ۲۴ ساعت را در کتاب رکوردهای گینس به نام فایرفاکس ثبت کنند. روز عرضه‌ی فایرفاکس ۳ هنوز معلوم نیست اما اگر می‌توانید در روز عرضه‌ی فایرفاکس ۳ این مرورگر را دریافت کنید بد نیست در این صفحه (مطابق این دستورالعمل) برای کمک به دستیابی به رکورد مذکور ثبت‌نام کنید تا از تاریخ عرضه‌ی فایرفاکس باخبر شوید. توجه داشته باشید که اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید در روز مورد نظر فایرفاکس را دریافت کنید (یا اصلاً از فایرفاکس استفاده نمی‌کنید بر خلاف من 😉 ) به نظر من بهتر است داوطلب نشوید چرا که اولاً این رکورد با تعداد ثبت‌نامها زده نمی‌شود و ثانیاً این یک رکورد برای فایرفاکس است نه برای کشورتان یا چیز دیگر.

(۲)

چند هفته پیش بود -فکر می‌کنم- برنامه‌ی «پنگان» -اگر اشتباه نکنم- در شبکه‌ی ۴ سیما، مصاحبه‌ای داشت با تیم طراح نرم‌افزار آموزش تلاوت قرآن که به کمک روشهای هوش مصنوعی با مقایسه‌ی صدای کاربر با نحوه‌ی قرائت قاریان مشهور، نحوه‌ی قرائت آنها را تصحیح می‌کرد و آنها را در یادگیری تلاوت قرآن یاری می‌رساند. چند نکته در مورد این برنامه نظرم را جلب کرد. اول این که -این یکی را امیدوارم اشتباه کرده باشم- من در یکی از بخشهای خبری سیما چیزی شنیدم در این مایه‌ها که طراح این نرم‌افزار یک نوجوان ۱۳ – ۱۴ ساله است. در این برنامه (پنگان) خبری از هیچ نوجوانی نبود، هر چند به نظرم این امر (نوجوان بودن طراح یک نرم‌افزار مقایسه‌ی اصوات) یک امر غیرممکن نیست اما تصور می‌کنم شنیده‌ی ابتدایی من یا از دسته‌ی خبرهای ساختگی یا بی‌منبعی باشد که این روزها به شنیدن و خواندنشان از رسانه‌های داخلی عادت کرده‌ایم و یا نشانه‌ی تلاشی باشد برای «نخبه‌سازی» آن هم به شکل جعلی (پسر به جای پدر و مانند آن) که نشانه‌ی رواج تفکر بیمار دیگری است که این گونه دروغسازیها را به منظور کسب افتخارات بی‌ارزش برای مملکت جایز می‌شمارد. نکته‌ی بعدی در مورد این برنامه‌ی ۱۵-۲۰ دقیقه‌ای آن بود که هیچ تصویر یا فیلمی از نحوه‌ی عملکرد نرم‌افزار نمایش داده نشد که خوب با توجه به اشاره‌ی ضمنی تیم فنی مبنی بر این که «هنوز در ابتدای راهند و جای کار در این زمینه زیاد است» کمی مشکوک به نظر می‌رسید. نکته‌ی آخر -و مهم‌تر از همه به نظرم- (که برای لحظاتی قهقهه‌ی کمیاب خنده‌ی من را به دنبال داشت) اشاره‌ی سرپرست تیم بود به این که آنها برای پیاده‌سازی این نرم‌افزار از روشهای هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند که تا به حال در انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده است!

(۳)

حرف از نخبه‌های کم سن و سال شد یادم آمد که چند روز پیش مطلبی خوانده بودم راجع به کشف مهم یک نوجوان ۱۶ ساله، خبرش را (به انگلیسی) اینجا می‌توانید بخوانید. خلاصه آن که این آقا (دنیل برد) توانسته به روشهای مختلف چند نوع باکتری را جداسازی کند که توانایی تجزیه‌ی پلاستیک را دارند. تجزیه‌ی طبیعی ضایعات پلاستیکی ممکن است تا ۱۰۰۰۰ سال طول بکشد که باکتریهای جدا شده توسط این دانش‌آموز می‌توانند این زمان را به چند هفته کاهش دهند. به گفته‌ی این کاشف نوجوان به این ترتیب می‌توان مشکلی را که بشر عامل ایجاد آن بوده به کمک طبیعت حل کرد.

(۴)

شاید فیلم آخرالزمان را دیده باشید. آیا واقعاً نحوه‌ی زندگی ساکنان بدوی جنگلهای قاره‌ی آمریکا به آن صورتی بوده که در آن فیلم نشان داده شده؟ چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که در میان جنگلهای آمریکای جنوبی نشانه‌های بومیان بدوی ساکن در میان این جنگلها دیده شده و از آنها تصویربرداری شده. مشاهده‌ی تصویر این بومیان در حالی که با تیر و کمان آسمان (هلیکوپتر تصویربرداران) را نشانه گرفته‌اند خالی از لطف نیست. تصاویر را اینجا ببینید و اصل خبر را به انگلیسی اینجا بخوانید.

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




نظر بدهید

تا به حال کسی نظر نداده.

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.