گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

این جانور دوپا …!

۸۷/۰۹/۱۵

اسب سریع‌تر می‌دود یا انسان؟ در مسابقه‌ی دو بین اسب و انسان چه کسی برنده می‌شود؟

بحث مسافرخانه‌دار ولزی گوردون گرین و شکارچی روباهی که آن شب مهمانش بود درباره‌ی این موضوع هیچکدام را متقاعد نکرد. بر خلاف طرف بحثش و احتمالاً خیلی از ما، گوردون معتقد بود که انسان در مسافتهای طولانی توانایی رقابت با اسب را دارد. این شد که گوردون و دوستانش تصمیم گرفتند این نظریه را به معرض آزمایش بگذارند و مسابقه‌ی ماراتنی بین اسب و انسان ترتیب دادند که از آن موقع -سال ۱۹۸۰ میلادی- تا کنون هر سال برگزار می‌شود. نظر شما چیست؟ آیا انسان در مسافتهای طولانی توانایی رقابت با اسب را دارد؟

بد نیست نگاهی به نتایج این مسابقه در چند سال اخیر بیندازیم (منبع این نتایج اینجاست):

نتایج مسابقات ماراتن بین اسب و انسان

همچنانکه می‌بینید در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ میلادی انسان برنده‌ی این مسابقه بوده است. اما آیا این امکانپذیر است؟ آیا واقعاً انسان دو پا توانایی رقابت با اسب چهارپایی -که به نظر می‌رسد فقط برای دویدن آفریده شده- را دارد؟ جالب اینجاست که گروهی از پژوهشگران بر این باورند که انسان در مسافتهای طولانی و در شرایط مناسب نه تنها از اسب، بلکه از هر دونده‌ی قهار دیگری که در سیاره‌ی زمین زندگی می‌کند -از سگ، گرگ و کفتار گرفته تا آهوهای آفریقایی- جلو خواهد زد! آنها اعتقاد دارند این «انسان» است که آناتومی اندامهایش نشان می‌دهد که عملاً برای دویدن آفریده شده، کاری که اجداد میلیونها سال قبل ما به صورت تمام وقت در علفزارهای آفریقا و در تعقیب شکار انجام می‌دادند. در حالی که حرارت بالای ناشی از دویدن، هر جانور دیگری را پس از طی مسافتهای طولانی از پا می‌اندازد بدن بدون پوشش مو یا پشم انسان به او کمک می‌کند سریع‌تر از بقیه‌ی جانوران گرمای ناشی از فعالیت شدید بدنی را دفع کند و بتواند مسافتهای طولانی‌تری را با دویدن طی کند. این تکه فیلم را که از قسمت دهم سری مستند زندگی پستانداران بی.بی.سی بریده‌ام راجع به همین قضیه ببینید (سه دقیقه، حدود پنج مگابایت):

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

البته این نظریه مخالفانی نیز دارد، مثلاً عده‌ای معتقدند که نداشتن دم، ضعف بزرگی است که باعث می‌شود انسانها نتوانند حین دویدنهای سریع تعادل خود را همانند دیگر دوندگان دنیای وحش حفظ کنند و ….

اینها خلاصه‌ای بود که از صفحه‌ی اول این مقاله‌ی مجله‌ی دیسکاور با عنوان «زاده شده برای دویدن» در ذهنم مانده بود. می‌توانید با مراجعه به اصل مقاله (انگلیسی) و مطالعه‌ی کامل آن به دانستنیهای بیشتری در این زمینه دست پیدا کنید.

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۱۱ نظر

www.SorenPhoto.com:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۶ ساعت: ۱۱:۴۲

ممنون ، خیلی خوب بود،
———-
http://www.SorenPhoto.com
اولین و بهترین وب سایت عکس ایرانیان
***************

کاوه آزاد:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۶ ساعت: ۱۵:۴۵

قشنگ بود عزیز
و مفید

مجتبی:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۶ ساعت: ۱۶:۳۴

جالب بید
http://www.sadatsystem.com/forums

بهرام:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۶ ساعت: ۱۸:۱۱

عالی بود

Ali:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۷ ساعت: ۶:۳۵

سلام
دستت درد نکنه
مطلب جالبی بود
میشه لینک دانلود این فیلم رو برام ایمیل کنی ؟

مرسی

حسام:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۷ ساعت: ۱۲:۴۳

عكس اون آدمارو نداشتي كه به بينم چه اسبي بودن

احسان جگول:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۷ ساعت: ۲۳:۰۰

راستی من خودم یک دونده هستم توی مسافتهای طولانی دنبال یک سگ کردم سگ رو گرفتمش البته سگ اولش تند میرفت ولی من بعد با کشیدن نیتروژن گرفتمش.

حميد:

تاریخ: ۸۷/۰۹/۱۸ ساعت: ۱۵:۰۱

مطلب جالبي بود.
متشكرم.

sina:

تاریخ: ۹۰/۱۱/۲۷ ساعت: ۱۳:۰۹

بد نبود

sina:

تاریخ: ۹۰/۱۱/۲۷ ساعت: ۱۳:۱۱

اگه تو دونده اي بيا بامن مسابقه بده

sina:

تاریخ: ۹۰/۱۱/۲۷ ساعت: ۱۳:۱۳

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي بببببببببببببببببببببووووووووووووووووووووووووووووددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.