گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

رابط برنامه‌نویسی گنجور رومیزی – بخش اول

۸۹/۱۱/۰۵

یکی از نکاتی که شاید به کار برنامه‌نویسانی بیاید که دوست دارند در گسترش دامنهٔ داده‌های گنجور با استفاده از گنجور رومیزی مشارکت کنند این است که بدانند تنها راه تبدیل منابع اینترنتی یا فایلهای موجود به فرمت گنجور رومیزی کپی دستی اشعار از این منابع در ویرایشگر گنجور رومیزی نیست و می‌توان با استفاده از ‎C#‎ یا هر یک از دیگر زبانهای ‎.NET تقریباً به آسانی فایلهای مناسب برای نمایش در گنجور رومیزی را ساخت.

البته همانطور که احتمالاً این دسته از دوستان مطلعند فایلهای گنجور رومیزی در واقع پایگاه داده‌های SQLite هستند و راه متداول برای ایجاد آنها به کمک زبانهای برنامه‌نویسی، استفاده از دستورات SQL است که نیازمند بازبینی ساختار پایگاه داده‌های برنامه و به دست آوردن روابط بین جداول است. اما روشی که در این نوشته در مورد آن توضیح خواهم داد آسان‌تر است.

مقدمهٔ کار در ویژوال استودیو، اضافه کردن یک ارجاع به اسمبلی ganjoor.exe است (فایل اجرایی گنجور رومیزی که در مسیر نصب برنامه قرار دارد) تا فضای نام ganjoor در برنامه در دسترس قرار گیرد.*

اضافه کردن ارجاع در ویژوال استودیو
ارجاع به اسمبلی گنجور رومیزی در ویژوال استودیو
[code lang=”c#”]
using ganjoor;
[/code]

پس از این کار به کلاس اصلی مدیریت داده‌ها در گنجور رومیزی که DbBrowser نام دارد دسترسی داریم. تکه‌کد زیر -که به نظرم به اندازهٔ کافی گویاست- نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از این کلاس (و کلاسهای جانبی فضای نام ganjoor که اطلاعات داده‌ها را در خود دارند) یک فایل سادهٔ gdb یا s3db ساخت که گنجور رومیزی توانایی نمایش اطلاعات آن را دارد:

همین کلاسها امکان بازخوانی اطلاعات از یک فایل پایگاه داده‌های گنجور رومیزی (و مثلاً ذخیرهٔ آن با فرمتهای دیگر را) در اختیار می‌گذارند:

در نوشتهٔ بعدی یک نمونهٔ عملی را برای استخراج اطلاعات از یک فایل docx خاص و ذخیرهٔ آن در قالب گنجور رومیزی ارائه خواهم داد.


*این اسمبلی ارجاعی به اسمبلی System.Data.SQLite.dll دارد که یک اسمبلی Mixel Mode مبتنی بر ویرایش ۲ سکوی ‎.NET است لذا در صورت استفاده در برنامه‌های مبتنی بر ویرایش ۴ سکوی ‎.NET لازم است خطوط زیر (جهت رفع خطای مرتبط کامپایلری) در App.config اضافه شود (منبع):

load .NET 2 mixed mode assembly in .NET 4

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۲ نظر

خسته شوشتری:

تاریخ: ۸۹/۱۱/۱۷ ساعت: ۰:۴۰

موفق باشید و با سپاس

از برنامه گنجور و همراهانش

مسعود:

تاریخ: ۸۹/۱۲/۰۲ ساعت: ۴:۲۱

سلام خوبي من يه دي وي دي دارم مال انصار كه اكثر كتاب هاي شاعران و درواقع تمام كتاب هاي شعر و فرهنگ لغت و مشاعره و خيلي امكانات ديگه كه من از دوستم كپي گرفتم كه ميگفت قيمتش حدود ۹۰ هزار تومنه! خودش مجاني گيرش اومده بود.
در ضمن حيف بود كه بخش شاهزاده ايراني رو برداشتيد. خيلي خاطره داشتيم باهاش.
موفق باشي

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.