همیرضا

::نوشته‌های گاه و بیگاه حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

RSS Feed

حسابداری شخصی بدون اضافه‌کاری

24/08/20

اگر برای نگهداری حساب و کتاب شخصیتان دنبال برنامهٔ اندرویدی می‌گردید حسابداری شخصی تدبیر را امتحان کنید (لینک بازار، لینک مایکت).

حسابداری شخصی تدبیر

ویژگی‌هایی از این برنامه که در مقایسه با بقیهٔ برنامه‌های این کاره اضافه‌کاری شما را کاهش می‌دهد:

۱. عموم برنامه‌های معروف حسابداری شخصی با دید حسابداری شرکتی (بدهکار/بستانکار) نوشته شده‌اند. غیر از آن که برای استفاده باید با این مفاهیم آشنا باشید، اگر هم آشنا باشید عمر را در انتخاب بیهودهٔ طرف حساب حسابداری دوطرفه هدر می‌دهید. این برنامه بر اساس همان منطق بدیهی حسابداری شخصی کار می‌کند: پول از حساب‌های نقد و بانک کم می‌شود یا به آنها اضافه می‌شود و اگر نیاز دارید موضوع این نقل و انتقال‌ها را مشخص کنید آنها را گروه‌بندی می‌کنید (مجبور نیستید همه چیز را گروه‌بندی کنید).

۲. در عموم برنامه‌های مشابه شما باید پیامک‌های واریز و برداشت را ثبت کنید. یعنی بگویید که موضوع این واریز و برداشت چیست. به فرض اگر هدف شما از نصب چنین برنامه‌ای این باشد که سرجمع واریزها و برداشت‌ها را در طول زمان به دست بیاورید و اصلاً نخواهید موضوع آنها را مشخص کنید این برنامه‌ها عملاً به دردتان نمی‌خورند. این برنامه چنین فرایندی ندارد. شما نیازی به اضافه‌کاری و ثبت پیامک‌ها ندارید. اگر نخواهید پیامک‌های قدیمی پردازش شوند همان اول کار می‌گویید که از امروز به بعد مد نظرتان است. نکتهٔ دیگر این که در این برنامه شماره حساب و نوع بانک از روی پیامک‌ها تشخیص داده می‌شود و حساب‌های ناموجود را خودش را می‌سازد و برخلاف بعضی از برنامه‌های این‌کاره وقتی برای تعاریف اولیه تلف نمی‌کنید.

۳. بانک‌ها همهٔ تراکنش‌ها را پیامک نمی‌کنند. بعضی بانک‌ها پیامک‌های زیر مبلغ خاصی را پیامک نمی‌کنند و آنها که همه را پیامک می‌کنند احتمالاً به دلایل فنی یا مخابراتی بعضی را گاهی جا می‌اندازند. در برنامه‌های مشابه شما باید این تراکنش‌های جا افتاده را دستی وارد کنید. این برنامه با مقایسهٔ ماندهٔ تراکنش‌ها تراکنش‌های پیامک‌نشده را پیدا می‌کند و شما را بابت ورود دستی آنها زحمت نمی‌دهد.

حسابداری شخصی

۴. در این برنامه شما همه چیز را می‌توانید ویرایش کنید: مانده حساب‌ها را، تراکنش‌ها را، گروه‌بندی‌ها را. می‌توانید تراکنش‌ها را از یک حساب به حساب دیگر و از یک گروه به گروه دیگر منتقل کنید. شما لنگ محدودیت‌های فنی برنامه‌ها نمی‌مانید و هر چیزی را که به نظرتان باید تغییر کند می‌توانید تغییر دهید. در ورود اطلاعات می‌توانید تراکنش‌ها را به صورت گروهی دسته‌بندی کنید. می‌توانید تعیین کنید که تراکنش‌های زیر یک مبلغ خاص به طور خودکار در گروه کارمزد گروه‌بندی شوند. در کل امکانات ویرایشی برنامه شما را قادر به انجام هر کاری که فکرش را بکنید می‌کند.

۵. اگر اطلاعاتتان را پیش از این در برنامهٔ دیگری ذخیره کرده‌اید و آن برنامه به شما خروجی اکسل می‌دهد می‌توانید با ورودی اکسل منعطف این برنامه آن اطلاعات را وارد کنید و لازم نیست اطلاعات را از نو وارد کنید (خود این برنامه هم خروجی اکسل می‌دهد، برنامه آفلاین است و باید با پشتیبان‌گیری منظم اطلاعاتتان را در جای امن نگهداری کنید).

۶. برای گزارش‌گیری از این برنامه لازم نیست مسیرهای تودرتوی گزارش‌گیری را طی کنید. همه‌چیز جلوی چشمتان است: مانده‌حساب‌ها، هزینه و درآمد روزانه، ماهانه، سالانه و همهٔ دوره‌ها. می‌توانید از روی صفحهٔ بعدی در دوره‌های زمانی مد نظر بر اساس گروه‌ها گزارش‌گیری کنید و می‌توانید بر اساس دوره‌های زمانی بین آنها حرکت کنید. در کنار آن جستجوی این برنامه امکان پیدا کردن تراکنش‌ها را بر اساس تمام اطلاعاتی که برای آنها ثبت کرده‌اید به شما می‌دهد. می‌توانید تعیین کنید که دوست دارید چه چیزهایی جلوی چشم و دم دست باشد و با جابجایی بلوک‌های صفحهٔ اول و حذف و اضافه کردن دکمه‌ها و حساب‌ها مهمترین اطلاعاتتان را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنید و وقتتان بابت گشتن تلف نشود.

حسابداری شخصی تدبیر
حسابداری شخصی تدبیر

۷. با دوربین گوشی می‌توانید از فاکتورها و قبض‌ها و اسناد کاغذی مرتبط با تراکنش‌ها از طریق خود این برنامه عکس بگیرید یا فایل‌های دیگر مرتبط (مثلاً از نوع pdf) را به تراکنش‌ها پیوست کنید. امکان پیوست بیش از یک تصویر یا فایل به یک تراکنش را دارید. لازم نیست دوباره‌کاری کنید و مستندات مرتبط را به روش دیگری نگهداری کنید. می‌توانید بعداً تراکنش‌ها را از روی عکس پیوستی پیدا کنید. عکس‌های پیوستی را می‌توانید به برنامه‌های دیگر بفرستید. در پشتیبان‌گیری عکس‌ها هم ضمیمه می‌شوند و با بازگشت پشتیبان برمی‌گردند.

حسابداری شخصی تدبیر

۸. نگهداری حساب و کتاب کارت‌های هدیه و حساب‌هایی که از روی تراکنش مانده و دخل و خرجشان معلوم نمی‌شود هم با این برنامه ممکن و آسان است و شما را از دغدغهٔ نگهداری جداگانهٔ چنین حساب و کتاب‌هایی آسوده می‌کند. می‌توانید حساب را تعریف کنید. ماندهٔ اولیهٔ آن را در تعریف حساب مشخص کنید یا به عنوان یک تراکنش درآمدی ثبت کنید و با هر برداشت تراکنش برداشت را ثبت کنید. ماندهٔ صحیح به طور خودکار محاسبه می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید به حساب‌ها هم مثل تراکنش‌ها عکس پیوست کنید و تصویر کارت بانکی را یا آخرین قبضی را که خودپرداز در آن ماندهٔ کارت هدیه را ثبت کرده به حساب پیوست کنید. بعد از پایان کار با یک حساب می‌توانید آن را غیرفعال کنید که در پنجره‌های گزینش ظاهر نشود اما تاریخچهٔ حساب و کتابش را نگه دارید.

۹. نگهداری حساب طلب‌ها و بدهی‌ها و فهرست طلبکاران و بدهکاران به همراه اطلاعات تماسشان و همینطور سررسید آنها نیز در این برنامه وجود دارد. برای وام‌ها هم امکانات مشابهی وجود دارد و شما می‌توانید سررسید وام یا بدهی را در صفحهٔ اول ببینید. این قسمت اگر چه با بخش تراکنش‌های بانکی ارتباط محکمی ندارد اما امکانات کافی برای این که شما را از استفاده از برنامهٔ مستقلی برای مدیریت بدهی بی‌نیاز کند دارا می‌باشد.

۱۰. این برنامه امکانات دیگری برای مدیریت شارژ ساختمان و همینطور محاسبهٔ دنگ سفر با تنظیمات و روش‌های محاسبهٔ مختلف دارد. از آن می‌توانید برای نگهداری لیست‌های ساده (مثلاً لیست تخمینی خریدهای آینده) و همینطور لیست خرید هم استفاده کنید. لیست خرید را می‌توانید به صفحهٔ اصلی اضافه کنید و تیک تکمیل خریدش را همانجا بزنید و به این ترتیب برای این گونه نیازها برنامهٔ‌ اضافی نصب نکنید.

لیست خرید در حسابداری شخصی

در صورتی که نیاز به مطالعهٔ عمیق‌تر امکانات این برنامه دارید اینجا را ببینید.



یک نظر

خسروبیگی:

تاریخ: 24/08/22 ساعت: 10:18

دست مریزاد

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.