همیرضا

::نوشته‌های گاه و بیگاه حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

RSS Feed

من گرفتم، تو نگیر! – بخش سوم: ویندوز تحت مک

24/08/15

در ادامهٔ بخش دوم، برای کسانی مثل ما که با ویندوز شروع کرده‌اند نیاز به اجرای نرم‌افزارهای ویندوزی همیشه وجود دارد. من نیاز دارم ویژوال استودیو، آفیس و برنامه‌های تحت ویندوزی را که خودم درست کرده‌ام اجرا کنم.

نسخه‌های مبتنی بر اینتل مک‌بوک امکان بوت دوگانه را گویا فراهم می‌کرده‌اند اما در نسخه‌های اپل سیلیکون چنین امکانی در حال حاضر وجود ندارد و شما باید تحت ویرچوال ویندوز را اجرا کنید. نرم‌‌افزار بلامنازع اجرای ویندوز تحت مک پاراللز است که تجاری است و ما در ایران مجبوریم از نسخه‌های غیرقانونی آن استفاده کنیم. نرم‌افزارهای دیگر یا کندند یا باگ و اشکال فراوان دارند. پاراللز می‌تواند خودش یک نسخه از ویندوز را دریافت و نصب کند و این کار را خیلی سریع و تمیز انجام می‌دهد. ویندوزی که دریافت می‌کند بعد از مدتی نیاز به فعالسازی دارد اما مثل بقیهٔ ویندوزها بدون فعالسازی هم به کار خودش ادامه می‌دهد و حداکثر گوشهٔ صفحه یک تذکر برای فعال نبودن ویندوز نشان می‌دهد.

مشکل اینجاست که ویندوزی که تحت پاراللز اجرا می‌شود ویندوز عادی نیست. ویندوز عادی همان ویندوزی است که با پردازنده‌های اینتل سازگاری دارد (این ویندوز را می‌توان تحت نرم‌افزارهای ویرچوال نصب کرد و بالا آورد اما به لحاظ آن که عملکرد پردازنده هم شبیه‌سازی می‌شود به شدت کند و غیرقابل استفاده است). ویندوزی که تحت پاراللز اجرا می‌شود نسخهٔ آرم (ARM) است. تفاوتش چیست؟ یک تفاوت مهمش این است که بعضی نرم‌افزارها مثل ویژوال استودیو نسخهٔ متناسب با آن را روی ویندوز نصب می‌کنند که بعضی از قابلیتهایش درست کار نمی‌کند. مثلاً برای من دیتابیس لوکال دی‌بی ویژوال استودیو تحت ویندوز ویرچوال وصل نمی‌شود و کار نمی‌کند و مجبورم برای ایجاد کدهای مهاجرت دیتابیسی از یک ویندوز واقعی استفاده کنم.

اگر تحت ویندوز ویرچوال یک خروجی exe از پروژه‌های ویندوز فرمزی ایجاد کنم تحت ویندوز عادی اجرا نمی‌شود.

بعضی نرم‌افزارها هم برای کار با فایل‌سیستم مک تحت ویندوز (مثلاً برای کار با فایلهای روی دسکتاپ) به مشکل برمی‌خورند و باید فایل‌ها را از مسیرهای درایوهای ویندوزی در اختیارشان بگذارید.

خلاصه که اگر اهل ویندوزید به این دلخوش نباشید که یک ویندوز ویرچوال تحت مک‌بوک کارتان را راه می‌اندازد. همیشه می‌بایست یک کامپیوتر ویندوزی حالا چه فیزیکی چه ریموت دم دست داشته باشید تا برای انجام کارهای خاص از آن استفاده کنید.

ناگفته نماند که اجرای این ویندوزهای ویرچوال تحت مک‌بوک (پاراللز) فوق‌االعاده سریع و بدون لگ است (من گاهی چند ویندوز ویرچوال را همزمان اجرا می‌کنم و تا به حال ندیده‌ام کامپیوتر خم به ابرو بیاورد) و اگر نبود نقایص و اشکالات گاه و بیگاه می‌توانست مک‌بوک را به یکی از بهترین کامپیوترها برای اجرای ویندوز حتی به صورت ویرچوال تبدیل کند.

گنجور رومیزی در پاراللز تحت ویندوز ویرچوال در مک‌بوک

ادامه دارد!



نظر بدهید

تا به حال کسی نظر نداده.

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.