ایمیل یا پست الکترونیکی از اولین چیزهایی است که با آشنایی با اینترنت صاحب آن میشویم. به همین دلیل ایمیلهای اسپم یا هرزنامهها هم شناختهشدهترین نوع اسپمها هستند. به طور کلی هر نوع نامهی الکترونیکی که در حجم انبوه و برای افرادی که تقاضای دریافت چنین نامهای را نکردهاند -فارغ از محتوای نامه- ارسال شود هرزنامه به حساب میآید.
هرزنامهها با انگیزههای مختلفی فرستاده میشوند، که در این بین، متداولترین انگیزه «پول» است. عدهای با هدف فروش و بازاریابی (و دستیابی به پول به شکل قانونیتر به نسبت دستهی دوم) دست به ارسال هرزنامه میزنند و عدهای دیگر با هدف دستیابی به پول از طریق فریفتن دیگران و کلاهبرداری. هرزنامههای نوع دوم در نگاه اول عجیب و وسوسهکننده هستند، نامههایی که ادعا میکنند شما برندهی بختآزماییی شدهاید که در آن شرکت نکردهاید (چند نمونه را در نظرات این نوشته ببینید)! نامههایی که در آنها ادعا میشود که شما طبق تحقیق وکلای معتبر از بستگان فلان سیاستمدار تازه از دنیا رفتهی نیجریایی هستید و وارث چند میلیون دلار ثروت او شدهاید و … . و شما برای آن که به پولی که برنده شدهاید یا به ارث بردهاید دست پیدا کنید باید مقادیری ناچیز هزینههای ابتدایی را بپردازید! جالب اینجاست که این گونه شیادیها با وجود این که این روزها تعداد زیادی از کاربران اینترنت با آنها آشنایی دارند هنوز هم کارایی دارد و گه گاه شکارهای درشتی را هم به دام میاندازد: به عنوان یک نمونه، در این صفحه، داستان زنی را بخوانید که همین اخیراً، در مجموع مبلغ چهارصد هزار دلار به کلاهبرداران اینترنتی پرداخت کرده است!
جالب است بدانیم که بیشتر هرزنامهها از سوی چند کشور خاص فرستاده میشوند. شاید باور کردنش کمی مشکل باشد (در حد باور کردن آمار دریافت فایرفاکس از سوی ایرانیها در روز انتشار فایرفاکس ۳)، که کشور ما در این بین، جزء این چند کشور خاص است (طبق آماری که آقای کیوان نیری از سیستم ضد اسپم خودش استخراج کرده ایران بعد از آمریکا، روسیه و چین، چهارمین کشور دنیا از لحاظ حجم ارسال اسپم است، این نوشتهی انگلیسی را از ایشان ببینید)! البته، در کشوری که فهرست چنددههزارتایی ایمیلهای ملت، بدون مزاحمت قانون و توسط شرکتهای اسم و رسمدار به فروش میرسد انتظار آفریده شدن چنین افتخاراتی را هم باید داشت! بگذریم …
بقیه دارد …
فهرست سری نوشتههای من دربارهی هرزنامهها:
قسمت اول: ریشهی نام اسپم
قسمت دوم: هرزنامهها
قسمت سوم: کدامیک هرزنامههای بیشتری میگیرند: «علی» یا «زهرا»؟
قسمت چهارم: بگذارید «اسپم»ها را آنها بخورند!
قسمت پنجم: درآمدزایی هرزنامهها
قسمت ششم: ماشینهای صاحبنظر
قسمت هفتم: کپچا: «تو آدمی؟!»
قسمت هشتم: او.سی.آر: قاتل کپچای تصویر متن
قسمت نهم: صنعت حل کپچای هند و راهحلهای مقابله با اسپم با تکیه بر تحلیل محتوی
amroz be man ham farsi ham arabi email dadan ke 1milion dolar barande shodam az koja chra khoda midone fekar konam in ham rahi baray sar kar gozashtan ma jahan 3omi ha