گزیر

::گاهنوشتهای حمیدرضا محمدی::

دربارهٔ من:

آخرین نظردهندگان:

مشترک شوید:

ایمیل خود را در جعبهٔ زیر وارد کنید و دکمهٔ اشتراک را بزنید.

جستجو:

Valid XHTML 1.0 Transitional RSS Feed

گنجور

۸۶/۱۱/۰۵

(۱)

گنج ادب را یادتان هست؟ مدتی است (فکر کنم چیزی حدود یک ماه) که آن را منتقل کرده‌ام اینجا. البته با تفاوتهای مهمی: مهم‌ترین تغییر این که منبع اشعار موجود دیگر درج نیست، بلکه تمامی اشعار از ری‌را وارد مجموعه شده‌اند. شش شاعر هم شده تقریباً تمامی شاعران موجود در ری‌را (سی و چند تا، تقریباً یعنی دقیقاً همه به استثنای دقیقی که چون فکر کردم تنها اثری که ری‌را از او دارد همان گشتاسپ‌نامه است و گشتاسب‌نامه هم جزئی از شاهنامه است، نقل مکرر آن ضرورتی ندارد). نحوه‌ی بخش‌بندی مثنوی، شاهنامه و اشعار نظامی را هم از حالت نامناسب قبل خارج کردم و حالا تمام بخش‌بندیها مطابق ری‌راست (به غیر از رباعیهای شاعران که در گنجور هر کدامشان یک صفحه و نشانی یکتا دارند). تغییرات دیگری هم دارد، مثلاً فهرست پرحجم غزلیات شمس را که پیش از این یک صفحه‌ی سیصد/چهارصد کیلوبایتی بود بخش‌بندی کردم و برای خیلی از آثار شاعران دیگر هم فهرستهای الفبایی به ترتیب حروف روی درست کردم. از آنجا که حالا برای این مجموعه فضا و دامنه‌ی جداگانه خریده‌ام، در ِ آن را هم به روی موتورهای جستجو باز کردم.

گنجور

(۲)

جیم «گنجور» را هر چه می‌خواستم با نرم‌افزارهای خوشنویسی «کشیده» بنویسم نمی‌شد. آخرش داخل فتوشاپ آن بلا را سرش آوردم (که اگر در عکس بالا دقت کنید متوجه می‌شوید که به زور این بلا سرش آمده). بعدها یکی از دوستان گفت که این شیوه‌ی کشیدن حرفی مثل جیم در این کلمه از لحاظ قواعد خوشنویسی و زیباشناسی غلط است. خوب! احتمالاً این قاعده برای جلوگیری از اشتباه خوانده شدن کلمات است (ممکن است با این وضع «گنجسور» خوانده شود)، بعداً یک فکری به حال این نشان سایت هم می‌کنم.

(۳)

برای انتقال داده‌ها از پایگاه داده‌های ری‌را به پایگاه داده‌های وردپرس چند تکه برنامه‌ی کوچک با C# (مایکروسافت ویژوال استودیو ۲۰۰۸ ویرایش اکسپرس) نوشتم. این عکسها را از کوزه شکسته‌ی کوزه‌گر 😉 گرفتم، بلکه برای خودم یادگاری بماند! :

انتقال اطلاعات از ری‌را به گنجور
ویرایش اطلاعات گنجور

(۴)

نزدیک به بیست و سه هزار مطلب (شعر + صفحات مربوط به شاعران و آثارشان) چیزی حدود شصت و هفت مگابایت از پایگاه داده‌های مای.اس.کیو.ال جاگرفته، البته چندین مورد درج و حذف اطلاعات هم داشته‌ام و یکی از جداول ارتباطی را هم با تصور این که لازم است پر شود تقریباً همیشه پر می‌کرده‌ام (که لازم نبوده ولی کدهایش جامانده و حال حذف کردنش را نداشتم!)، اما این کارها حداکثر فکر می‌کنم چیزی حدود هفت/هشت مگابایت روی حجم پایگاه داده‌ها تأثیر داشته‌اند (همینطوری می‌گویم، هیچ محاسبه یا تجربه‌ای در این مورد ندارم! یعنی حدس می‌زنم). گفتم شاید این آمارها کنجکاوی بعضیها را ارضا کند.

حجم اطلاعات گنجور

(۵)

این کارها را خیلی وقت پیش کرده‌ام، حسش بود اینجا یک چیزی بنویسم، گفتم این را بنویسم : محض گذران اوقات بطالت روز تعطیل!

جدول شعر برای اندروید
حسابداری شخصی تدبیر




۱۱ نظر

عمو اروند:

تاریخ: ۸۶/۱۱/۰۶ ساعت: ۱۵:۲۸

کار جالبی است و جالب‌تر این که می‌بینم سنجان شهر شده‌است و امکانات تحصیلی برای جوانانش فراهم گردیده است که سخت موجب شادمانی منی است که زمانی بخشدار شازند بودم و بارها از سنجان دیدن کرده‌ام، سالهائی بس دور.

الوان:

تاریخ: ۸۶/۱۱/۰۷ ساعت: ۰:۱۳

معلومه زحمت زیادی روش کشده شده، خسته نباشی.

امید:

تاریخ: ۸۶/۱۱/۰۸ ساعت: ۱۹:۰۹

سلام
همین حالا از گنجور شما یه غزل برای وبلاگ برداشتم
فالم در اومده بود حال نداشتم تایپ کنم
گفتم بد نیست یه تشکر هم اینجا بکنم
خسته نباشید

ناشناس:

تاریخ: ۸۶/۱۱/۱۹ ساعت: ۹:۲۳

Ganjoor is an outstanding source for having access to selections from Iranian poets. Is there a way to add more contemporary poets to this great collection such Farokhzad, Atesam.va ya Moshiri.

Ba Dorood
Ali

حمیدرضا:

تاریخ: ۸۶/۱۱/۱۹ ساعت: ۱۱:۲۳

@علی آقای ناشناس 😉 :
تصمیم دارم هر وقت، وقت و حوصله پیدا کنم گسترشش بدم، اما در مورد شاعرای مورد نظر شما سایتهایی وجود دارن (همچنان که در مورد شاعرای قدیمی هم سایتهای زیادی هستن) که آثار این شاعران رو ارائه می‌کنن. یه نگاهی به اینجا بندازید:
http://www.avayeazad.com/farsi.htm
ضمناً من نفهمیدم منظورت از Atesam کدوم شاعره؟

شهزاد:

تاریخ: ۸۸/۰۹/۱۲ ساعت: ۱۲:۱۷

زنده باد ايران و ايراني
و توهموطن كه اينچنين به فرهنگت ميبالي

خسته نباشي

نیوشا:

تاریخ: ۸۹/۰۱/۲۸ ساعت: ۱۶:۵۱

عالی بود.

مادر دلخسته:

تاریخ: ۸۹/۰۲/۰۵ ساعت: ۰:۰۵

سلام هميشه دلت شاد وخندان باشي وگريه ات از سر شوق ،وخنده ات هم از ته دل باشد. براي من تازه وارد به دنياي اينترنت بسيار جالب واموزنده است نوشته هاي پربار شما. ايزد هماره نگهدارت.

وحید:

تاریخ: ۹۰/۰۹/۱۴ ساعت: ۲۲:۳۰

سبزترین بهار تقدیم تو باد آوای خوش هزار تقدیم توباد گویند لحظه ایست روییدن عشق آن لحظه هزار بار تقدیم تو باد

ایراندوست:

تاریخ: ۹۱/۰۲/۱۴ ساعت: ۹:۲۳

سلام امید وارم که همیشه شاد باشی به امید دیدار

بوزقوش:

تاریخ: ۹۱/۰۸/۲۴ ساعت: ۱۹:۴۶

سلام امیدوارم همیشه پایدار باشی

خروجی آر.اس.اس نظرات این نوشته:»

ارسال نظر برای این نوشته امکانپذیر نیست.